Imponerande meritlista när agronomer firade 30 år på Ultuna

Publicerad: 03 oktober 2017

SLU:s utbildningar leder till yrken inom många olika branscher med stor geografisk spridning. Det var tydligt när ett 70-tal tidigare SLU-studenter firade 30 år som agronomer på Campus Ultuna en helg i september.

Bonde, skogsbrukare, rådgivare, fakultetsdirektör, banktjänsteman, forskare, konsult, ledarskapsutvecklare och departementstjänsteman var några av de jobb som kom upp när de tidigare agronomstudenterna presenterade sig. Under dagen har de haft rundvandring i Ultuna och lyssnat till olika föredrag och till kvällen väntar fest på kåren. Flera av dem har inte träffats sedan de tog examen från SLU.

En av deltagarna är Kristina Lindelöf som idag driver en ekologisk gård utanför Vimmerby som baseras på kravcertifierat jordbruk och skogsbruk.

– Först var jag lite tveksam till om jag skulle åka hit. Men nu är jag så glad att vara här och få ta del av vad alla andra gör idag och se hur Ultuna har utvecklats, säger Kristina.

Bedriver gård med besöksverksamhet

Utöver gården bedriver Kristina också besöksverksamhet, bland annat en ekologisk restaurang med cirka 25 000 besökare per år.

– Människor idag är väldigt intresserade av att se hur jordbruk och skogsbruk fungerar och hur man integrerar det med miljötänk. Man kommer hit till gården för att studera vårt kretsloppsarbete. Men man vill även titta på djuren, vandra i naturen, bo på vårt pensionat och handla i vår butik. Så det är en helhetsupplevelse som jag jobbar med.

Kristina gjorde sitt examensarbete om lantbrukskooperation i Estland vilket ledde till att hon stannade några år i Estland och fick jobb inom SIDA. En lärorik tid där hon fick utveckla sin kompetens inom lantsbruksutveckling.

– Det lade grunden till att jag nu har kunnat ta över min släktgård och byggt upp kretsloppsgården som jag driver idag. Mitt liv hade sett helt annorlunda ut om jag inte hade läst agronomutbildningen på SLU och jag känner mig stolt över att ha läst här, säger Kristina.

Viktigt med yrkeskoppling under studietiden

Av en ganska så teoretisk utbildning jobbar Kristina nu väldigt praktiskt och det visar verkligen vilken yrkesbredd SLU:s utbildningar leder till menar hon.

– Men en teoretisk bakgrund är aldrig fel eftersom man behöver kunna sätta sig in i olika frågor och se samband, exempelvis inom miljöområdet. Sen behöver utbildningen också bestå av praktiska moment, säger Kristina.

Kopplingen till arbetsmarknaden under studietiden är viktig tycker Kristina. Därför har hon själv tagit hjälp på gården av studenter.

– Jag har haft en agronomstudent som jobbat hos mig över sommaren i butiken. Jag tror vi har betytt lika mycket för varandra. Hon har fått tillgång till mina kontakter och fått erfarenhet av att jobba på en gård och jag har fått ta del av hennes kunskap och energi. Jag tycker det är ett bra exempel på att vi som pluggat på SLU kan vara med att bidra även efter vår studietid, avslutar Kristina.

Fakta:

SLU Alumn stöttar bland lokala alumnföreningar vid SLU med att nå ut till andra alumner, arrangera events, ta fram inbjudningar och annat material. Syftet med alumnverksamheten är bland annat att stärka tidigare studenterns kontakt med omvärlden.