Små genetiska skillnader mellan gäddor i Östersjön

Publicerad: 12 januari 2017

De genetiska skillnaderna mellan kustlekande gäddor från olika områden längs Östersjökusten är små. Det visar en studie som forskare på Stockholms universitet genomfört tillsammans med kollegor från SLU Aqua.

De små skillnaderna och den svaga populationsstrukturen förvånar forskarna eftersom gäddan har ett så stationärt beteende. Studien, som är den största i sitt slag hitintills, antyder att det finns/har funnits betydande migration av gädda mellan olika delar av Östersjön.

Länk till vetenskaplig artikel:

Temporally stable, weak genetic structuring in brackish water northern pike (Esox lucius) in the Baltic Sea indicates a contrasting divergence pattern relative to freshwater populations, Canadian Journal of Fisheries and Aquatic Sciences

Vicedekan, ansvar för fortlöpande miljöanalys

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU