Sojabönor i Mälardalen

Publicerad: 30 augusti 2016

Att odla sojabönor i Mälardalen kan bli verklighet inom en snar framtid.  Professor Anna Mårtensson och JTI arbetar för att ta fram ett odlingssystem för svenska edamame-bönor, rapporterar tidningen ATL.

Många böntyper är så populära att det råder brist på bönodlare.

– Efterfrågan på bönor, framför allt från Öland, är mycket stor och det behövs fler odlare, säger forskaren Fredrik Fogelberg vid JTI – Institutet för jordbruks- och miljöteknik.

Idag odlas bönor framför allt i Skåne och på Öland men odling av exempelvis sojabönor är möjlig ända upp till Mälardalen.

Tillsammans med professor Anna Mårtensson vid institutionen för mark och miljö på SLU arbetar Fredrik fram ett odlingssystem för svenska edamame-bönor.

– Närproducerad edamame skulle betyda att vi slipper globala transporter, och kan minimera risken för felanvändning av kemiska bekämpningsmedel och för inblandning av GMO-soja. Spårbarhet ända ner till odlaren skulle troligtvis också öka konsumenternas förtroende för soja, säger Fredrik Fogelberg.

anna.martensson@slu.se, 018-671222