Nytt projekt: Modell för värde- och kunskapsbaserad förvaltning

Publicerad: 20 april 2016
En blå termos i blåbärsris

Syftet med VALKMAN-projektet är att förbättra beslutsfattande och förvaltning av skogslandskap genom att föra samman skattningar av ekosystemvärden, flermåls- och scenarieanalyser samt deltagandeprocesser.

I projektet vävs olika intressenters värderingar samman med scenarier för skogslandskapet och dess olika ekosystemvärden. Baserat på strategier för skogens skötsel samt hänsyn till naturvård och andra intressen skapas scenarier för hur skogslandskapet kan utvecklas. Olika intressenter medverkar inledningsvis i utformningen av scenarierna. I ett senare skede gör de även avvägningar mellan de olika ekosystemvärden som är utfallet av scenarierna, som virkesproduktion, naturvård, renskötsel och rekreationsmöjligheter. På det här sättet söks effektiva lösningar till hög nytta för många intressenter. Avsikten är att metodiken ska kunna användas i förvaltnings- och samrådsprocesser och kommer att förutom i vetenskapliga artiklar även att presenteras i en handbok.

Skattning av ekosystemvärden – som habitat för arter, förekomst av bärris och marklav – utförs av forskare vid NILS-programmet (Nationell inventering av landskapet i Sverige, www.slu.se/nils). Scenarieanalyserna utförs vid SHa med hjälp av Heureka-systemet. För flermålsanalys och deltagandeprocesser svarar forskare vid institutionen för skoglig resurshushållning samt institutionen för stad och land. I projektet används två fallstudieområden – ett i norra och ett i södra Sverige – med bland annat olika inriktningar för vilka eksosystemvärden som hanteras.

Fakta:

Projektet pågår till 2018 och är finansierat av Naturvårdsverket. Följ dess utveckling här på SHa.

VALKMAN: VALue and Knowledge based scenarios for sustainable MANagement of forest landscapes

Anslag: 4 600 000 kr

Löptid: 2016-2018