25 nov

Zoom-möte

LTV:s utbildningskonferens, del II

interna händelser | seminarier, workshops |

Tema: Jämställdhet i bemötande och innehåll - workshop

LTV:s utbildningskonferens delas i år upp i två onsdagseftermiddagar med en veckas mellanrum i november och genomförs via zoom. Detta är tillfälle II och innehåller en workshop.

Jämställd utbildning är ett av Sveriges jämställdhetspolitiska delmål: ”kvinnor och män, flickor och pojkar, ska ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling”. Som lärosäte har vi fått i uppdrag av regeringen att integrera jämställdhetsaspekter i vår utbildningsorganisation. Årets utbildningskonferens i Alnarp/för LTV-fakulteten fokuserar därför på hur vi kan främja jämställdhet i utbildningarnas innehåll och i bemötandet av våra studenter. Genom externa och interna föreläsare samt praktisk träning försöker vi besvara frågorna varför, vad och hur man gör. Konferensen syftar till att ge ökad kunskap, inspiration och förslag som kan anpassas för våra olika program och kurser. Väl mött!

Fakta

Tid: 2020-11-25 13:00 - 16:00
Ort: Zoom-möte
Mer information:

Boel Sandskär, boel.sandskar@slu.se

Sandra Klinth, sandra.klinth@slu.se

Zoom-länk kommer att skickas ut till Alnarp-alla samt anställda på Ultuna inom landskapsarkitektur (SoL) och studentrepresentanter några dagar innan mötet.


Program

25 november 2020 LTV:s utbildningskonferens, del II, via zoom

Tema: Jämställdhet i bemötande och innehåll - workshop

kl. 13.00-13.15 Välkomnande och inledning av  Karl Lövrie, prodekan GU och  Sandra Klinth, lika villkors-handläggare

13.15-14.00 Jämställdhet inom akademin: interaktion och kommunikation mellan lärare och studenter,  Ann Grubbström, forskare, inst. för stad och land

14.00-14.20 Paus

14.20-14.50 Arbete med jämställdhetsarbete, Linn Areskoug, pedagogisk utvecklare, enheten för pedagogisk utveckling (EPU). Vad innebär detta för undervisning vid universitetet?

14.50-15.00 Inledning workshop som leds av Linn Areskoug och Ann Grubbström

  • Linn: hur kan en läsårsplan se ut?
  • Ann: hur kan en ”code of conduct” se ut?

15.05-15.30 arbete i smågrupper.  Arbetet ska utmynna i ett utkast till:

  • arbete med jämställdhetsintegrering över ett läsår (analys, förebyggande och främjande arbete). Vad, hur och varför?
  • utkast till en gemensam “code of conduct” att lägga i studiehandledning för kurser. Hur kan en sådan utformas och vad kan den innehålla?

15.30-16.00 Gemensam diskussion och avslutning


Kontaktinformation