CV-sida

Johan Gaddefors

Johan Gaddefors
Professor i Företagsekonomi med inriktning entreprenörskap på landsbygden vid Institutionen för ekonomi

Presentation

Johan arbetar med forskning, undervisning och administration. På forskningssidan är han koordinator för EIS, en grupp som arbetar med forskning kring Entreprenörskap och innovation för hållbar utveckling. Johan forskningsintresse är för tillfället riktat mot hur entreprenörskap formar landsbygd och hur landsbygd formar entreprenörskap.

EIS utvecklar och driver lejonparten av de företagsekonomiska kurser som ges vid institutionen. 

Undervisning

Johan har under lång tid drivit kurser om organisation, ledarskap, marknadsföring och vetenskaplig metod. För tillfället ansvarar han för masterkursen Leadership and sustainability.

Johan är vice ordförande i UN, Utbildningsnämnden, som ansvarar för alla SLUs utbildningar. Han har tex varit akademisk ledare i det så kallade fördubblingsprojektet.

Forskning

Johan driver för tillfället Landsbygdens nycklar, ett Kampradfinansierat forskningsprojekt om hur entreprenörskap fungerar på landsbygden. Under senare år har hans forskning handlat om att bättre försöka förstå hur entreprenörskap hänger ihop med omgivningen eller kontexten.

Handledning

Johan är engagerad som handledare för sju doktorander varav fyra som huvudhandledare. 

Publikationer i urval

Gaddefors, J., Korsgaard, S., & Ingstrup, M. B. (2020). Regional development through entrepreneurial exaptation: Epistemological displacement, affordances, and collective agency in rural regions. Journal of Rural Studies, 74, 244-256.

Gaddefors, J., & Anderson, A. R. (2019). Romancing the rural: Reconceptualizing rural entrepreneurship as engagement with context (s). The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 20(3), 159-169.

Gaddefors, J. and Anderson, A. R. (2018). Context matters; entrepreneurial energy in the revival of place, in D. Higgins, P. Jones, and P. McGowan, ed., Creating Entrepreneurial Space: Talking through Multi voices, reflections on emerging debates, Bingley, UK: Emerald publishing, pp. 63-78

Gaddefors, J. and Anderson, A. (2017). Entrepreneursheep and context: when entrepreneurship is greater than entrepreneurs, accepted for publication in International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 23(3).

Anderson, A. R., & Gaddefors, J. (2017). Entrepreneurship and context: Is entrepreneurship research out of context? Dilemmas with (non) contextualised views of entrepreneurship. Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, 13(4), 3-9.

Berglund, K., Gaddefors, J. and Lindgren, M. (2016). Provoking identities: entrepreneurship and emerging identity positions in rural development, Entrepreneurship and Regional Development, 28(1-2), pp. 76-96.

Korsgaard, S., Anderson, A., and Gaddefors, J. (2016). Entrepreneurship as re-sourcing: towards a new image of entrepreneurship in a time of financial, economic and socio-spatial crisis. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 10(2), pp.178-202.

Anderson, A.R. and Gaddefors, J. (2016). Entrepreneurship as a community phenomenon; reconnecting meanings and place. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 28(4), pp. 504-518.

Korsgaard, S., Ferguson, R. and Gaddefors, J. (2015). The best of both worlds: how rural entrepreneurs use placial embeddedness and strategic networks to create opportunities. Entrepreneurship and Regional Development, 27(9-10), pp. 574-598.

Gaddefors, J. and Cronsell, N. (2009). Returnees and local stakeholders co-producing the entrepreneurial region. European Planning Studies, 17(8), 1191-1203.

Gaddefors, J. and Anderson, A. R. (2008). Market creation – the epitome of entrepreneurial market practices. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 10(1), pp. 19-39.

Gaddefors, J. (2007). Metaphor use in the entrepreneurial process. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 13(3), pp. 173-193.

Gaddefors, J. (2005). Creating context – entrepreneurial opportunities in a consumer market setting. Journal of Enterprising Culture, 13(3), pp. 197-222.


Kontaktinformation
Professor vid Institutionen för ekonomi; Innovation och Bioekonomi
Telefon: 018-671789