SLU:s skatter: Kontroversiellt slag

Senast ändrad: 13 juli 2023

Ett konstverk vid SLU har efter diskussioner tagits bort från VHC. Det är ”Ett sjöslag på Brunnsviken”, en dekoration till en fest för veterinärstudenter, s.k. ”stutisfest”, runt 1920, ritad av den kände hästmålaren Acke Åslund.

– Tavlan placerades utanför studenternas lunchrum i det nya VHC i samråd med dåvarande fakultetsledning. Man ville bevara ett studenthistoriskt verk, berättar Teresa de Mendonça, konstansvarig vid SLU.

Men teckningen uppfattades av studenter som otidsenlig, mansdominerad och sexistisk. Samtliga personer på tavlan är män medan de kvinnor som förekommer är lättklädda eller porträtterade som tidsfördriv för männen.

Teresa de Mendonça

Teresa de Mendonça framför några historiska porträtt i Ulls hus. Foto: Jenny Svennås-Gillner

Karikatyrer

– Teckningen, som är ritad på enkelt brunt papper, är full av karikatyrer. Man kan se hur en lärare vattnar sina käpphästar, en annan lärare, oerhört blyg för flickor, befinner sig sittande med en kvinna i knäet, berättar Göran Jönsson (Jins), intendent vid Veterinärmuseet i Skara.

Jins poängterar det historiska värdet av verket och får medhåll av Teresa.

– Jag tycker det är synd att man inte kan uppskatta ett konstverk för vad det är och sätta in det i sitt sammanhang. Man kan inte utplåna historien genom att ta bort en tavla. Tvärtom, när vi tillåts ha kvar konstverk som historiska dokument kan vi påminnas om att tiderna och våra värderingar faktiskt förändras. Då kan sådana dokument tjäna som inspiration och eftertanke. Det är konstens roll.

Men studenternas åsikter respekterades, frågan togs upp i  VH-fakultetens Likavillkorsutskott där flera ansåg att tavlan hängde på en olämplig plats och att den inte gav studenterna en stimulerande bild av studentlivet. VH:s fakultetsnämnd beslutade då att tavlan skulle avlägsnas från VHC och flyttas till Veterinärmuseet i Skara.

Delade åsikter

Hur är det på andra officiella inrättningar? Är det vanligt att konstverk flyttas?

Teresa de Mendonça säger att sådant förekommer, inte bara på SLU, utan också på andra officiella inrättningar. Och faktiskt har flera tavlor redan fått tas bort från VHC efter protester från anställda.

– Man kan hitta debattartiklar som illustrerar dilemmat som uppstår när ett konstverk ifrågasätts på grund av t.ex. nakenhet, eller när det speglar eller berör kontroversiella moraliska, politiska, etiska och andra värderingar. Och som alltid finns det delade åsikter. De eviga frågor är dessutom: vem bestämmer? Vem har rätten att få bestämma över vilka bilder och konstverk vi ska omges med? Är den som har eller tar sig rätten att bestämma den som också är lämpligaste att göra det?

Fakta

Acke Åslund och tavlan

Acke Åslund (1881 – 1958) var en välkänd hästmålare med många vänner inom veterinärkåren. Han vistades mycket på ”Stutis”, Veterinärhögskolan i Stockholm, där han kunde studera hästars anatomi.

Tavlan donerades 1975 till Veterinärinrättningen i Skara av Elis Bryne, en av de personer som finns avporträtterad. Elis Bryne hade tagit hand om den nästan fem meter långa kolteckningen när ”stutisfesten” var över.

Vid ombyggnaden av Undervisningshusets bibliotekslokaler på SLU i Skara i början av 2000-talet flyttades verket till restaurang Gallan på Ultuna. Där hängde den sedan i närmare 15 år utan att väcka protester. Tavlan finns sedan augusti 2016 på Veterinärmuseet i Skara, nedpackad tills vidare. Var den ska hänga i framtiden är ovisst.

Ett sjöslag på Brunnsviken, Acke Åslund. Foto: Vanja Sandgren

Packning inför transport. Foto: Teresa de Mendonça

TEXT: VANJA SANDGREN PUBLICERAD: 16 januari 2017


Kontaktinformation