Forskare och studenter på hästmässa

Senast ändrad: 13 juli 2023

Säkerhet och hästens syn på omvärlden och oss människor var ett område att samlas kring under några mässdagar i april. Många av de 83 582 personer som besökte Svenska mässan och Eurohorse i Göteborg tog del av SLU:s utbildningar och forskning.

I en speciellt uppbyggd paddock på mässan framträdde SLU-forskaren Jenny Yngvesson. Hon visade och diskuterade hästträning med fokus på praktik och vetenskap. Jenny föreläste också om ett nyligen avslutat projektet om inhysning av ridskolehästar.

– Jag tyckte både paddockprogrammen och föreläsningen kändes bra men roligast var att vår publik och våra hästägare ville ha klickers (tack Etolog.se) och prova på positiv förstärkning. Väldigt många kom till montern och pratade om etologi, träning och fick diskutera forskning kring hästars beteende.

Studentkommunikatörer på plats

Som sig bör på en hästmässa fanns hästfolk från SLU på plats, hippologstudenter som studentkommunikatörer och etologstudenter som bistod forskarna i paddockprogrammet och i montern.

– Alla studenter och lärare har gjort ett kanonjobb med att informera om SLU:s djurutbildningar säger HMH: s studierektor Lisa Lundin. Det var väldigt roligt se Emma Kulla och Johanna Kyrkhage coacha Alica och Celina Kurkinen i klicker- och target-träning med hästarna Tuff (kaspisk häst) och Leo (shetlandsponny). Även Torun Wallgren gjorde en toppeninsats med att ta pulsen på hästar i paddocken.

Att prata om häst räcker inte, det gäller att hästar finns på plats. Det fungerar tack vare Svenska Hästavelsförbundet som SLU samverkar med och som ser till att hästar av olika raser finns på plats. I år kunde publiken se frieserhäst, shetlandsponny, kaspisk häst, haflinger, lusitano, american curly, nordsvensk brukshäst och gotlandsruss.

Nästa år

– Nästa år, 20-23 februari 2020, vill vi jobba med ett program om hur man lär hästen att stå stilla. Vi vill också gärna få med fler SLU-forskare. Sofia Mikko och hästgenetik hoppas vi mycket på! Det vore även kul om till exempel Cecilia Müller och Sara Ringmark ville vara med och prata hull och utfodring eftersom det är ett stort problem inom hästhållningen, säger Jenny Yngvesson.

TEXT: VANJA SANDGREN PUBLICERAD: 23 april 2019