Ett hållbart äventyr med jobbet

Senast ändrad: 07 december 2023

Att resa genom Europa med tåg har blivit mer än en trend; det har blivit ett ställningstagande för miljömedvetna yrkesverksamma. I detta äventyr delar Christina, Jenny och Mette med sig av sina erfarenheter från en resa med tåg till en konferens i Wien.

– Syftet med resan var att delta i ett möte vårt arbetspaket inom EU-projektet SOILX. I korta drag handlar projektet om att mäta effekter på markens vattenreglering beroende på hur jorden hanteras i långsiktiga fältförsök, säger Christina Lundström.

Äventyret började den 23 september, då Christina och Jenny Höckert klev på tåget i Falköping i Västergötland. Mette Tiselius anslöt i Köpenhamn och sen tuffade resan på till Hamburg. Efter en matpaus på restaurang äntrade de tre nattåget mot Wien.

Varför åka tåg?

– Vi vill inte flyga på grund av klimatpåverkan. Det är svårt att jobba med miljöfrågor och sedan flyga till olika möten och på så sätt inte ta miljöhänsyn. Flyget får sparas till de fall då det verkligen behövs, säger Christina Lundström.

Jordhälsa-2021_ChrLundström.jpg

Christina Lundström vet hur bra jorden mår. Foto: privat

Hur gick det att boka?

– Det underlättar om man har en idé om hur man vill åka. Vi visste att vi ville åka nattåg mellan Hamburg och Wien och byggde resan utifrån det. Efter en hel del kontakt med resebyrån så föll allt på plats, fortsätter Christina.

Vad gick bra?

– Resan gick jättebra! Det var inga förseningar eller annat strul överhuvudtaget, säger Jenny Höckert. Det var trevligt folk på tåget och fint att hinna prata med sina kollegor om både jobbrelaterade saker och att lära känna varandra bättre!

Vad gick mindre bra?

– Resan var relativt problemfri och behaglig, men då vi var sena i bokningen på grund av ett missförstånd så vi fick ingen liggvagn, utan satt på trekvart till Wien, vi sov alltså inget vidare den natten. På vägen hem fick vi en egen kupé efter att en äldre högljudd dam från Slovakien lyckats övertala konduktören att hon skulle få sitta i hans kupé, fortsätter Jenny.

Har ni några tips till andra tågresenärer?

– Det är bra att veta lite om hur bokning av olika biljetter, till exempel hur interrail mm fungerar, för att helt enkelt bli en bättre beställare. Ett annat tips är också att ta en extra dag på plats. Vi var i Wien på söndagen, en dag innan mötet, för att inte gå direkt från nattåget. Då fick vi också chans att se lite av staden innan mötet satte igång på måndag morgon. En stark rekommendation är också att boka i tid för att få sovvagn, skrattar Christina!

Flyg eller tåg 

De tre kom hem den 27:e september och fem dagar med tåg gav mersmak.

– Det tar sin tid, men det är trevligt när det fungerar och det gjorde det, konstaterar både Christina och Jenny. Vi representerade tre olika länder, Österrike, Sverige och Danmark, den danske kollegan valde att flyga.

Text: Vanja Sandgren

Till Vårt SLU

Fakta:

Läs mer om SLU:s riktlinjer för tjänsteresor och möten

För att underlätta och effektivisera bokningar med tåg i Europa har SLU nu tecknat avtal med en kompletterande resebyrå som har tågresor som specialitet. 

SLU RådNu

Jenny, Mette och Christina arbetar tillsammans på SLU RådNu med frågor om lärande och förändring. Forskningen syftar till att förstå och stödja dem som driver förändring och förändringsprocesser inom olika områden. De tre resenärerna jobbar med sådana frågor i relation till jordhälsa vid institutionen för människa och samhälle på Alnarp. https://www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/radnu/

Mer om SOILX SoilX: Markhantering vid extrem nederbörd och klimatförändring | Externwebben (slu.se)


Kontaktinformation