Energin sprider sig, till och med via Zoom, Sara Arvidson är på en kurs i ledarskap och i en paus träffas vi för att Sara ska berätta om sig själv och hur hon tänker kring kommunikation.
– Det är många att lära känna, men jag tycker det är viktigt att prata med så många som möjligt. Jag kommer att resa runt i landet och samla relevanta personer för att prata om möjligheter och utmaningar när det gäller kommunikation.
Sara påpekar också vikten av effektiva möten och har redan nu planer för kommunikationsinsatser vid SLU, att jobba mer för att ena kommunikatörerna i alla verksamheter, att tänka strategiskt övergripande och att fokusera på våra visioner.
– Det var lite nervöst att träffa ledningsrådet, men det kändes bra, och att jobba nära rektor och ledningen är extremt viktigt. Min inställning är att vi som arbetar med kommunikation måste hjälpa verksamheten att följa visionen och se helheter. Vi behöver hitta vägar för tajtare samarbete inom organisationen.
Visionär med nyhetsfokus
Sara beskriver sig själv som en akademikerunge från Lund, en driven visionär och en doer som avslutar det hon tycker är viktigast. Ibland tidsoptimist med för många fokus, det kan verka rörigt, vilket hon är medveten om.
– Att vara snabb och ibland lite otålig kommer från nyhetsvärlden, konstaterar Sara.
Och nyhetsvärlden är grunden till det Sara har arbetat med under åren. Från att ha pluggat medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet till roller som chef, redaktör och programledare.
– I min utbildning fick jag möjlighet att göra ett Erasmusutbyte till London och kom till BBC. Jag tog en mastersexamen i politisk kommunikation och skrev sedan en C-uppsats om nyhetsvärdering, ”What makes the news?”. Det blev en röd tråd som präglat min karriär, berättar Sara.
Det har resulterat i erfarenheter från TV4 och morgonsoffan med Bengt och Malou, sedan SVT och Rapport som utrikes- och inrikes reporter. Att vara redaktör för barnprogrammet REA, med barn som konsumentreportrar, gav träning i att coacha. Mentorskap började Sara med tidigt, som att vara redaktör och yngre mentor åt bland andra Erik Fichtelius.
Universitetsvärlden
– Sedan var det dags att byta bana, säger Sara. Mina senaste jobb har varit som kommunikationschef, under två år vid Mälardalens universitet och dessförinnan åtta år vid Örebro universitet. Här kunde jag använda min kunskap i att coacha i strategisk kommunikation samt budskaps- och medieträning med fokus på chefer, ledare och forskare. Viktigt när det gäller forskningskommunikation är att komma in tidigt i processen med kommunikationsstöd, så att forskarna på bästa sätt når ut med sin forskning och kan visa på samhällsnyttan.
Varför sökte du dig till SLU?
– Jag såg att ni sökte en kommunikationsdirektör och lockades av beskrivningen av tjänsten. Sedan vet jag att SLU har viktiga utbildningar med koppling till moder jord och natur, jag har också fått en bra bild av hur SLU är som arbetsplats, en vänlig kultur med människor som brinner för saker. Jag är också intresserad av globala frågor och att hela Sverige ska leva, det är stora viktiga frågor, men ändå nära.
Internationell
Sara poängterar vikten av ett globalt perspektiv, framför allt i undervisningen. Hon refererar till sin utbildning i London och menar att vi behöver möjliggöra så att fler åker utomlands än de mest drivna, att vi behöver systematisera utlandsvistelse och hitta vägar till internationalisering. Och här börjar hon berätta om sin passion!
– Rwanda och Afrika, det är en del av mig! Sedan 2018 har jag funnits med i ett SIDA-projekt för att utveckla forskningskommunikation tillsammans med doktorander och ledningen vid University of Rwanda. Detta tänder min glädje, ger mig drivkraft och gör att jag orkar.
Vi har att göra med en person som gillar att vara i hetluften och som tycker det är spännande med människor som inte är perfekta. Att stötta varandra, att ha kul på jobbet och få vara sig själv som människa är centralt.
– Men jag är allergisk emot hierarkier när de blir maktspråk och härskarteknik, prata med varandra och inte om varandra, alla ska få en chans att förklara, för alla vill väl i grunden, säger Sara. Och kommer spontant in på vad som kännetecknar god kommunikation:
– Att vara en duktig rådgivare och att våga vara djävulens advokat.
Text: Vanja Sandgren
Till Vårt SLU