Projektorganisation

Senast ändrad: 26 november 2021

I samband med att man skapar ett projekt uppstår behov av att tilldela vissa personer olika roller. Olika projekt kan behöva olika roller beroende på storlek, ämne och andra förutsättningar. Därför är bara två av nedanstående roller obligatoriska för alla. Klicka på respektive roll för mer information.

Uppdragsgivare

Uppdragsgivare är en obligatorisk roll.

Uppdragsgivaren är den som beställer arbetet och ska bl a

  • fatta beslut om projektets genomförande
  • utse projektledare och ev styrgrupp
  • godkänna projektplanen

Projektledare

Projektledaren är en obligatorisk roll.

Projektledaren är arbetsledare för projektet och ansvarar för att arbetet drivs enligt projektplanen. Projektledaren ska bl a

  • skriva projektplan
  • leda och planera projektet
  • utse projektgrupp eller föreslå projektgrupp till uppdragsgivaren
  • ansvara för att projektmålet nås
  • ansvara för att tidsplanen och budgeten hålls
  • hantera avvikelser/ justeringar i t ex tidsplanen eller verksamhetskrav
  • ansvara för att projektet dokumenteras (t ex projektplan, statusrapport och slutrapport)
  • om så önskas, sätta samman en referensgrupp och kalla till möten 
  • kalla till styrgruppsmöten

Vid projekt med en relativt stor mängd systemutveckling ska projektledaren även

  • vid framtagandet av projektplanen/delprojektplanen resursplanera så att medlemmar i projektgruppen som representerar verksamheten frekvent kan ställa upp med sin verksamhetskunskap under systemutvecklingsdelen av projektet. Tid bör redan i planeringsfasen avsättas i kalendern.
  • ta fram verksamhetskrav, i form av en prioriterad kravlista. I de fall det behövs för att ta fram en komplett projektplan/delprojektplan, ska en översiktlig lista med verksamhetskrav tas fram redan under Planeringsfasen av projektet. Detta för att underlätta resurs-, budget- och tidsplanering av systemutvecklingsdelar i projektet.
  • i samråd med systemutvecklingsprojektledaren ta fram en uppdragsbeskrivning
  • vid behov ta fram användningsfall
  • delta i systemutvecklingsarbetet (eller utse annan person i projektgruppen) genom att kontinuerligt arbeta med prioriteringar, bidra med verksamhetskompetens och leveransgodkännande

Systemutvecklingsprojektledare

Rollen blir aktuell vid eventuell större mängd systemutveckling och innehas i regel av person på IT-enheten. I vissa fall kan rollen innehas av projektledaren själv eller extern person. Systemutvecklingsprojektledaren har det övergripande ansvaret för systemutvecklingen. Systemutvecklingsprojektledaren måste vara väl insatt i DSDM som är den systemutvecklingsmodell som används. Systemutvecklingsprojektledaren ska bl.a

  • bistå projektledaren i arbetet att resurs-, budget- och tidsplanera systemutvecklingsdelar i projektet. Detta görs redan i Planeringsfasen av projektet, alltså innan systemutvecklingsdelarna av projektet påbörjas.
  • rapportera till projektledaren
  • leda och planera systemutvecklingen i projektet
  • ansvara för att verksamhetskraven uppfylls enligt prioritering
  • ansvara för att systemutvecklingens tidsplan och budget (enligt projektplan/delprojektplan) hålls
  • ansvara för att system/teknisk dokumentation tas fram
  • organisera och hålla i systemutvecklingsgruppens möten

Gruppsammansättningar

Styrgrupp

I de större projekt där man väljer att utse en styrgrupp är vanligtvis uppdragsgivaren ordförande och projektledaren föredragande. Uppdragsgivaren kan även delegera ordförandeskapet. Styrgruppen ska bl.a.

  • följa och stödja projektarbetet
  • besluta om ev förändringar av projektmålen, tidsplanen eller budgeten
  • besluta om större förändringar i den prioriterade kravlistan med verksamhetskrav
  • kommunicera med uppdragsgivaren om projektet (om denne ej sitter i styrgruppen)
  • fatta beslut vid vägval

Projektgrupp

Projektgruppen utför arbetsuppgifterna inom projektet så att målet nås. Gruppen ska bl a

  • arbeta för att projektet uppfyller fastställt mål och syfte
  • meddela möjligheter och risker som upptäcks till projektledaren

Referensgrupp 

Man kan också skapa en referensgrupp där man knyter personer med intressanta fackkunskaper till projektet. Gruppen kan t ex bestå av blivande användare eller sakkunniga inom området som inte ingår i projektet. Projektet kan träffa referenspersonerna var för sig eller i grupp. Referensgruppen ska anges i projektplanen. Referensgruppen ska bl.a.

  • ge värdefull information och vara bollplank åt bl a projektledaren
  • stå till förfogande för samråd
  • vara rådgivande experter (har ej beslutsrätt)
  • vid systemutveckling stå till förfogande för användartester av både prototyper och färdig lösning