Målgrupper/personas
Senast ändrad: 03 oktober 2025

Här får du som är kommunikatör en överblick över SLU:s målgrupper. Här finns också några personas som du kan använda dig av för att bestämma hur de målgrupper du riktar dig till tänker.
SLU:s prioriterade målgrupper
I SLU:s kommunikationspolicy lyfts dessa prioriterade målgrupper upp:
- presumtiva studenter
- alumner
- yrkesverksamma inom näringsliv och myndigheter
- forskningsfinansiärer
- internationella samarbetspartners och universitet
Våra huvudsakliga interna målgrupper
- Medarbetare
- Lärare och forskare
- Doktorander och forskarstuderande
- Teknisk och administrativ personal (TA-personal)
- Ledning och chefer
- Studenter
- Grundutbildningsstudenter
- Masterstudenter
- Doktorander (delvis både student och medarbetare)
- Organisatoriska enheter
- Fakulteter och institutioner
- Universitetsledning och styrelse
- Administrativa avdelningar (t.ex. kommunikation, HR, ekonomi)
- Centrumbildningar, program och projekt
Syftet med att identifiera målgrupperna
Genom att definiera interna målgrupper blir det lättare att:
- Anpassa kanalval (t.ex. intranät, nyhetsbrev, personalmöten, Teams).
- Säkerställa att kommunikationen är relevant och tillgänglig.
- Skilja mellan informationsbehov hos studenter respektive medarbetare.
- Ge stöd för dialog och delaktighet, inte bara envägskommunikation.
Personas visar målgruppens behov
Under arbetet med att ta fram den förra webbplatsen 2015-2016 använde vi oss av nedanstående personliga användarprofiler, s.k. personas. De kan säkert vara till hjälp för dig som planerar en kommunikationsinsats och göra det lättare för dig att sätta dig in i personens/målgruppens behov och åsikter.
- Johanna, miljökonsult på Trafikverket, ekonomagronom
- Katarina, allmänreporter på DN, journalist
- Mei, utbytesstudent på masternivå, Food Science
- Rodolph, forskare, associate professor of Soil Biology etc. på Wageningen University
- Student, jägmästarprogrammet