Nyheter från NJ:s fakultetsnämndsmöte 26 oktober

Senast ändrad: 09 juli 2024

NJ:s fakultetsnämnd hade möte den 26 oktober. Här följer information om vad som beslutats:

Principer för anslagsfördelning 2023

Fakultetsnämnden beslutade att fastställa principerna för NJ-fakultetens anslagsfördelning 2023.

Universitetsstyrelsen och rektor fastställer de ramar inom vilka fakultetsnämnden tar beslut om principerna för uppdrag och resursfördelning till institutioner och andra enheter. Därefter är det dekanens uppgift att ta beslut om uppdrag och tilldelning av statsanslag till institutionerna enligt dessa principer.

I principerna för anslagsfördelning 2023 står bland annat om följande förändringar jämfört med principerna för 2022:

• Utbildning på grundläggande nivå: Kapitalöverskottet ska delvis användas för att minska avsättningen för särskilda satsningar (gemensam tentamentservice, kostnader för teknisk infrastruktur i undervisningslokaler, arbete med internationalisering och/eller eventuell avräkning). Genom att finansiera särskilda satsningar med kapitalet, ökar ramtilldelningen för respektive programgrupp vilket mildrar de ekonomiska konsekvenserna av UN:s neddragning av HST-uppdraget till utbildning inom PN-NJ:s ansvarsområde. Kapital ska också användas för att delvis kompensera för den minskade tilldelningen för studenter utan programkoppling.
  • Forskning/forskarutbildning: Basanslaget ökas till fakultetens ämnesområden med 2 % utöver den pris- och löneökning som blir aktuell för år 2023.

Fakultetsnämdens beslutsdokument hittas här

Nya docenter

Fakultetsnämnden har utnämnt följande personer till docenter:

• Alexander Menegat i ämnet växtodlingslära,
  • Elin Dahlgren i ämnet biologi inriktning ekologi,
  • Gustav Nestor i ämnet biologi inriktning bioteknik,
  • Katharina Meurer i ämnet markvetenskap inriktning växtnäringslära,
  • Maliheh Mehrshad i ämnet biologi,
  • Malin Olofsson i ämnet biologi inriktning ekologi,
  • Simon Belle i ämnet biologi inriktning ekologi,
  • Tino Colombi i ämnet markvetenskap.

Ny suppleant i programnämnden

Mattias Jonsson, institutionen för ekologi, har utsetts till ny suppleant i programnämnden för utbildning inom naturresurser och jordbruk (PN-NJ).

Programnämndens bemanning hittas här

NJ-fakultetens ledamot i PN-S

I enlighet med rektors delegationsordning får fakultetsnämnderna utse vardera en lärare som ledamot i övriga fakulteters programnämnder. Fakultetsnämnden har utsett Sarah Säll, institutionen för ekonomi, som NJ-fakultetens ledamot i PN-S för perioden 1 november 2022 tillsvidare dock längst till och med 31 mars 2025.

Riktlinjer för utseende av hedersdoktorer samt promotorer vid NJ-fakulteten

Fakultetsnämnden fastställde riktlinjer som bland annat innebär att NJ-fakulteten endast utser agronomie hedersdoktorer. Fakulteten bör utse högst två hedersdoktorer per år. Fakultetsnämnden kan, om det finns synnerliga skäl som till exempel jubileum, göra avsteg från denna riktlinje.

Tidigare riktlinjer för utseende av hedersdoktorer och promotorer har nu förtydligats. Det gäller till exempel att hedersdoktorer utses efter förslag från fakultetens röstberättigade (tidigare valförsamlingen), på vilka grunder hedersdoktorer kan utses, samt vissa praktiska aspekter i samband med promotionen.

Fakultetsnämdens beslutsdokument hittas här

Strategisk kompetensförsörjning

Fakultetsnämnden diskuterade målbild och prioriteringar för fakultetens strategiska kompetensförsörjning (av professorer, universitetslektorer och biträdande universitetslektorer). Modeller för prioritering av olika anställningar ska tas upp vid kommande fakultetsnämndsmöte.

Pär Aronsson
Fakultetsdirektör
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
par.aronsson@slu.se, 018-67 25 67