Nyhet

Behöver ni ett nytt IT-system eller program i ert arbete?

Publicerad: 23 oktober 2025

Nu finns tydligt stöd för dig som ska skaffa digitala lösningar på SLU. Den nya policyn för IT-anskaffning ger vägledning genom hela processen – från behov till färdig lösning.

IT-investeringar är ofta komplexa med många aspekter att ta hänsyn till. Den nya policyn, som träder i kraft 1 november 2025, ger en strukturerad process som säkerställer att vi gör rätt från början.

– Vi vill göra det enklare för alla att lyckas med IT-anskaffningar. Policyn ger beslutsfattare tydliga ramar att utgå från. Samtidigt ger den praktiskt stöd till alla som är involverade i processen – oavsett om det handlar om att specificera behov, genomföra upphandling eller implementera lösningen, säger Helen Åsbrink, tf. IT-direktör.

Anpassat stöd efter behov

Policyn skiljer mellan mindre och större anskaffningar. Enklare anskaffningar kan följa en förenklad process. En enkel programvara för några användare kräver inte samma process som ett universitetsgemensamt system. (IT-produkter som datorer eller skärmar hanteras via ramavtal.)

– Grundprincipen är enkel: kolla först om det redan finns en lösning som täcker era behov, tänk på säkerhet och dataskydd och ta hjälp av de stödfunktioner som finns inom verksamhetsstödet. Vi anpassar sedan processen efter anskaffningens storlek, förklarar Helen Åsbrink.

Verksamheten behåller kontrollen

En viktig princip är att verksamheten äger och driver sina IT-anskaffningar. Stödfunktionerna finns för att hjälpa, inte för att ta över.

– Vi tillhandahåller expertkunskap inom teknik, upphandling, juridik och säkerhet. Men det är verksamheten som bäst känner sina behov och som fattar besluten betonar Helen Åsbrink.

Praktiskt stöd på plats

För att underlätta implementeringen finns:

  • tydliga vägledningar för varje steg i processen

  • mallar och checklistor för olika typer av anskaffningar

  • kostnadsfri initial rådgivning från stödfunktionerna inom det gemensamma verksamhetsstödet (inköp, IT, juridik och säkerhet).

Säkerhet och regelefterlevnad

Med allt strängare krav på cybersäkerhet, dataskydd och informationssäkerhet är det viktigt att göra rätt från början.

– Den nya policyn är ett viktigt steg i att integrera informationssäkerhetsfrågorna redan från början i alla IT-anskaffningar vid SLU. Genom att tidigt kartlägga informationens skyddsbehov kan vi ställa tydliga informationssäkerhetskrav mot våra leverantörer. Det stärker SLU:s motståndskraft mot cyberhot och bidrar till ett förbättrat skydd av våra informationstillgångar. Det handlar om att skydda både SLU och våra användare, säger Marcus Nilsson, informationssäkerhetsstrateg.

Fakta:

Vill du veta mer?

Introduktion till IT-anskaffning

Här finner du en sida med frågor och svar

Samlad information om IT-anskaffning vid SLU - från behov till fungerande lösning

Digitala frågestunder

Anmäl dig och ställ frågor om IT-anskaffningar till våra stödfunktioner (inköp, IT, juridik och säkerhet) via tre digitala frågestunder:

Kontakta IT-avdelningen för genomgång vid behov inför en anskaffning via vårt kontaktformulär.

Vad innebär IT-anskaffning?

IT-anskaffning innebär att skapa eller införskaffa de nödvändiga digitala lösningarna, teknologier eller tjänster (exempelvis verksamhetssystem, forskningsverktyg, programvaror, AI-system och digitala tjänster) som krävs för att genomföra en verksamhetsutveckling eller uppnå specifika verksamhetsmål.

Policyn gäller oavsett värde, men processen anpassas efter anskaffningens omfattning och komplexitet. Stöd och vägledning finns för alla typer av anskaffningar.


Kontaktinformation

Användarnära IT, Servicedesk, SLU
Mail: support@slu.se