Nu finns tydligt stöd för dig som ska skaffa digitala lösningar på SLU. Den nya policyn för IT-anskaffning ger vägledning genom hela processen – från behov till färdig lösning.
IT-investeringar är ofta komplexa med många aspekter att ta hänsyn till. Den nya policyn, som träder i kraft 1 november 2025, ger en strukturerad process som säkerställer att vi gör rätt från början.
– Vi vill göra det enklare för alla att lyckas med IT-anskaffningar. Policyn ger beslutsfattare tydliga ramar att utgå från. Samtidigt ger den praktiskt stöd till alla som är involverade i processen – oavsett om det handlar om att specificera behov, genomföra upphandling eller implementera lösningen, säger Helen Åsbrink, tf. IT-direktör.
Anpassat stöd efter behov
Policyn skiljer mellan mindre och större anskaffningar. Enklare anskaffningar kan följa en förenklad process. En enkel programvara för några användare kräver inte samma process som ett universitetsgemensamt system. (IT-produkter som datorer eller skärmar hanteras via ramavtal.)
– Grundprincipen är enkel: kolla först om det redan finns en lösning som täcker era behov, tänk på säkerhet och dataskydd och ta hjälp av de stödfunktioner som finns inom verksamhetsstödet. Vi anpassar sedan processen efter anskaffningens storlek, förklarar Helen Åsbrink.
Verksamheten behåller kontrollen
En viktig princip är att verksamheten äger och driver sina IT-anskaffningar. Stödfunktionerna finns för att hjälpa, inte för att ta över.
– Vi tillhandahåller expertkunskap inom teknik, upphandling, juridik och säkerhet. Men det är verksamheten som bäst känner sina behov och som fattar besluten betonar Helen Åsbrink.
Praktiskt stöd på plats
För att underlätta implementeringen finns:
- tydliga vägledningar för varje steg i processen
- mallar och checklistor för olika typer av anskaffningar
- kostnadsfri initial rådgivning från stödfunktionerna inom det gemensamma verksamhetsstödet (inköp, IT, juridik och säkerhet).
Säkerhet och regelefterlevnad
Med allt strängare krav på cybersäkerhet, dataskydd och informationssäkerhet är det viktigt att göra rätt från början.
– Den nya policyn är ett viktigt steg i att integrera informationssäkerhetsfrågorna redan från början i alla IT-anskaffningar vid SLU. Genom att tidigt kartlägga informationens skyddsbehov kan vi ställa tydliga informationssäkerhetskrav mot våra leverantörer. Det stärker SLU:s motståndskraft mot cyberhot och bidrar till ett förbättrat skydd av våra informationstillgångar. Det handlar om att skydda både SLU och våra användare, säger Marcus Nilsson, informationssäkerhetsstrateg.