Vår veterinärutbildning är ackrediterad i Australien och Nya Zeeland

Publicerad: 14 augusti 2024
Student med katt. foto

Ackrediteringen innebär att veterinärer som är utbildade hos oss, med examen fr.o.m. 2024, är berättigade till legitimation för att arbeta i Australien och Nya Zeeland.

Den 7 augusti fick vi det glädjande beskedet att vår veterinärutbildning är ackrediterad av The Australasian Veterinary Boards Council (AVBC).

-       I recognise that this milestone has been reached through the concerted effort of many people at Swedish University and the kind cooperation of our colleagues at EAEVE, säger Julie Strous, Executive Director på AVBC.

Ackrediteringsprocessen inleddes för ett år sedan och arbetet har sedan löpt parallellt med en europeisk ackrediteringsprocess.

-       Det här är historiskt och jag vill rikta en stor eloge till alla som har bidragit, säger Rauni Niskanen, dekan på fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap. Beskedet är betydelsefullt för vår verksamhet och vårt internationella renommé.

Ackrediteringen är giltig i 7 år, därefter kommer en ny utvärdering att genomföras.