Vahideh Rafiei får kungligt pris för forskning om spannmålssjukdomar

Publicerad: 12 juni 2024
En man och en kvinna skakar hand i ett bibliotek. Foto.

Vahideh Rafiei har fått ett stipendium för sin forskning kring biologisk bekämpning av Fusarium-arter som orsakar skador på spannmål från Stiftelsen Konung Carl XVI Gustafs 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö. Vahideh tog emot priset och stipendiet på 100 000 kr från kungen vid en ceremoni den 10 juni på Kungliga Slottet i Stockholm.

Med sin forskning vill Vahide förstå mer om svampsjukdomar på spannmål för att skydda skördarna och öka livsmedelssäkerheten. Vahide forskar nu på institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi i Uppsala.

– Det jag arbetar mest med är att reda ut hur artkomplexet Fusarium graminearum ser ut. Det här artkomplexet orsakar axfusarios som är ett av de största hoten mot spannmålsgrödor på jorden just nu. Jag kommer använda stipendiet till att undersöka mekanismerna bakom sjukdomen och hur värdväxten och skadesvamparna interagerar med varandra på molekylär nivå, berättar Vahide.

Magnus Karlsson är professor i växtpatologi på institutionen och nära kollega till Vahideh.

– Jag är stolt över Vahideh för hennes enastående bidrag till vår forskningsgrupp och hennes orubbliga entusiasm för växtpatologisk forskning. Vahidehs expertis och engagemang har avsevärt förbättrat vår förståelse för interaktionerna mellan svampar och växter. Hennes förmåga att integrera avancerade molekylära tekniker med praktiskt fältarbete har varit ovärderlig för våra projekt. Vahideh är inte bara en exceptionell forskare utan också en fantastisk samarbetspartner och mentor till sina kollegor, säger Magnus.

Fakta:

Vahideh Rafiei doktorerade vid Cornell University i USA och Shiraz University i Iran, där hon studerade populationsgenetik hos skadesvampar. I Iran var Vahideh biträdande professor vid institutionen för växtskydd, AREEO. Därefter följde en postdoc vid SLU 2020. Här fick hon erfarenhet av fältarbete, provtagning och molekylär identifiering av svampisolat, och studerade både teoretiska och tillämpade aspekter av växtpatologi. Vahideh har fått forskningsmedel från till exempel FORMAS, USA:s jordbruksdepartement (USDA), Kungliga Skogs- & Lantbruksakademien (KSLA) och European Cooperation in Science and Technology (COST).