Från Sverige till Kanarieöarna: nya spännande forskarutbyten mellan SLU Aqua och ULPGC

Publicerad: 11 juni 2024
porträttbild på Patrik och Birgit

Just nu pågår det en rad nya och spännande samarbetsaktiviteter och forskarutbyten mellan University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC) och SLU Aqua.

I nyhetsbrevet i april kunde du läsa om gästforskare Joana Reis Vasconcelos från ULPGC som besökte Kustlaboratoriet för att arbeta med analys av otolitformer på torsk. Senare i år kommer Birgit Koehler och Patrik Kraufvelin från Kustlaboratoriets enhet för ekosystemanalys göra Erasmus+ mobilitetsutbyten på ULPGC:s institut ECOAQUA och i gruppen "biodiversitet och naturvård".

- Jag ser fram emot utbytet på IU-ECOAQUA. De jobbar med liknande frågor fast med fokus på havsområdet runt kanarieöarna och makaronesien regionalt. Bland annat pågår det en del utvecklings- och forskningsarbete kring hållbart vattenbruk i nära samarbete med olika regioner i Afrika, och även lokalt på Gran Canaria i form av bland annat fiskodling i kombination med vindkraft. Det kommer att vara värdefullt att få närmare inblick i dessa projekt, och se installationerna och infrastrukturen kring dessa arbeten. Jag tror att det kan bli fina synergier med pågående projekt på SLU Aqua, exempelvis kring hållbara akvatiska mat-system, och samexistens av vindkraft med andra mänskliga aktiviteter i havet, säger Birgit Koehler.

- Jag ser också fram emot mitt forskningsutbyte väldigt mycket. Jag kommer framför allt att jobba med marin restaurering och hur restaureringsåtgärder bäst kan utformas och utföras i olika typer av livsmiljöer. Under utbytesperioden kommer både jag och Birgit att jobba med våra vanliga projekt, men samtidigt fokusera på att samverka och samarbeta med värdinstitutionen, delta i verksamheten där och vidare stärka de nya kontakterna mellan IU-ECOAQUA och SLU, säger Patrik Kraufvelin.

Birgit och Patrik kommer dessutom att fokusera på hur olika former av byggande och anläggningar under vatten kan utformas och anpassas för en positiv rev-effekt, som sen ska kunna stödja etablering av marina alger och djur och gynna marin biodiversitet i största allmänhet.

Nytt samförståndsavtal mellan SLU och ULPGC

Ambitionen för närmare samarbeten mellan SLU och ULPGC har nu även formaliserats genom ett samförståndsavtal på universitetsnivå. Detta gjordes eftersom potentialen för ytterligare samarbeten mellan ULPGC och andra delar av SLU bedöms som hög, och för att underlätta för forskare och lärare vid båda universiteten när det gäller att söka externa medel för specifika samarbeten. Samförståndsavtalet kommer att följas upp och utvärderas efter tre år genom SLU:s internationella strateg Geir Löe vid SLU:s utbildningsavdelning.

Läs mer om ULPGC:s institut ECOAQUA

Birgit Koehler, forskare