Välkommen, vår nye medarbetare Samuel Bäckelin!

Publicerad: 18 juni 2024
Man med glasögon och skägg

Jordbrukspolitik, jordbruksekonomisk forskning och verksamma lantbrukare – hur hänger allt egentligen ihop? Vår nye medarbetare, Samuel Bäckelin, är särskilt intresserad av det intrikata samspelet och har studerat nationalekonomi och jordbrukspolitik på lärosäten i både Tyskland och Belgien. Praktiken möter han på familjens gård i Roslagen, med småskaligt lantbruk, byggnadsvård och skärgårdsliv.

Det var kopplingen till just Roslagen som en gång inspirerade till agrara studier på SLUs program för ekonomagronomer. Med en kandidatexamen i bagaget fortsatte Samuel Bäckelin ut i Europa för ytterligare studier. Han hoppas bidra med just det internationella perspektivet inom SLU Kompetenscentrum företagslednings verksamhet.

- Min förhoppning är att kunna identifiera vad vi i Sverige kan lära oss av våra europeiska grannländer. Men viktigast för mig är att jag vill att det jag bidrar med ska vara användbart och nyttigt för lantbrukare som vill utveckla sina verksamheter, säger Samuel Bäckelin.

Med fokus på jordbrukspolitik

Som frilansande ledarskribent i tidningen Land Lantbruk har han framför allt kommenterat den europeiska jordbrukspolitiken.

- Jag tycker att det är väldigt intressant med samspelet mellan jordbruksekonomisk forskning, jordbrukspolitik och verksamma lantbrukare. Hur svarar politiken på forskningen, hur svarar lantbruket på politiken och hur svarar forskningen på lantbrukarna? Här är svaren inte raka och det är det som är intressant.

Introduktion med rivstart...

Andra viktiga frågor ligger i gränssnittet mellan lönsamhet och hållbara livsmedelssystem. För Samuel Bäckelin är lönsamhet på gårdsnivå avgörande för att en livskraftig lantbrukssektor som är både socialt och miljömässigt hållbar ska uppnås.

När nu masteruppsatsen är klar lämnar han universitetsstudierna för tjänsten som projektledare på SLU Kompetenscentrum företagsledning. Efter en veckas introduktion hos Magnus J Stark, med placering på institutionen för ekonomi, campus Ultuna, går färden omedelbart söderut. Inte ut i Europa den här gången, men väl till smältdegeln Borgeby Fältdagar där Samuel Bäckelin kommer att bidra till verksamheten i Företagslabbet tillsammans med de nya kollegorna och HIR Skånes ekonomer.

...följs av nya resor.

Rivstarten på nya jobbet fortsätter några veckor senare med deltagande i en stor kongress i Kanada med IFMA, International Farm Management Association. Kongressen är mötesplats för forskare, lantbrukare och rådgivare och andra som arbetar med företagsledning i lantbruket, från hela världen.

Vi säger varmt välkommen till Samuel Bäckelin, hoppas att han ska trivas hos oss -  och att han har pass och packning redo för sommarens äventyr!