Naga Charan Konakalla får kungligt stipendium för målinriktad leverans av bekämpningsmedel

Publicerad: 14 juni 2024
En man i ett bibliotek. Foto.

Naga Charan Konakalla har fått ett stipendium för sin forskning om virusliknande proteiner som bio-nanobärare för målinriktad leverans av bekämpningsmedel. Priset och stipendiet på 100 000 kronor från Stiftelsen Konung Carl XVI Gustafs 50-årsfond för vetenskap, teknik och miljö tog Naga emot från kungen vid en ceremoni den 10 juni på Kungliga Slottet i Stockholm.

Syntetiska fungicider används flitigt i modernt svenskt jordbruk såväl som runt om i världen för att utrota svampsjukdomar. De nuvarande metoderna som används för att applicera dem är ineffektiva, kräver stora doser och är kostsamma för lantbrukarna.

– En viktig aspekt av Naga Charans arbete är att använda bio-nanopartiklar producerade av ofarliga växtvirusproteiner för att exakt applicera fungicider och biologiska substanser mot växtpatogener, berättar Ramesh Vetukuri, som leder forskargruppen som Naga Charan arbetar i.

Naga Charan kommer att använda anslaget för att utveckla ett nytt sätt att konstruera proteiner från ett räkvirus för att leverera dubbelsträngade RNA-molekyler som är inriktade på att tysta gener hos en skadegörare som orsakar bladmögel i potatisväxter.

Säkrare bekämpningmedel

I projektet ingår ett längre studiebesök vid Center for Nanoscience, University of California hos professor Nicole Steinmetz som är en pionjär inom forskningsområdet. Projektets upplägg är väldigt innovativt och har stor potential att på sikt ge svenska lantbrukare tillgång till säkrare bekämpningsmedel som är betydligt effektivare än dagens.

– Naga Charan har gjort en anmärkningsvärt inspirerande forskningsresa sen han kom till Sverige. Hans forskning om de här molekylära tekniker för att applicera fungicider kommer att påverka designen och utvecklingen av nästa generations bekämpningsmedel, avslutar Ramesh.

Fakta:

Naga Charan Konakalla avslutade sin masterexamen i virologi i Indien och kom till Europa 2014 för att doktorera vid Agricultural University of Athens, i Grekland och KU Leuven i Belgien finansierat med Erasmus Mundus doktorandstipendium. Han flyttade till Sverige och började arbeta vid Campus Alnarp 2020 med ett Carl Tryggers stipendium. År 2023 fick Naga Charan FORMAS Early Career Research Grant för att studera de grundläggande frågorna om hur man förvandlar virus till potenta verktyg för växtskydd.