Forskaren: Konstgjord benvävnad ger hopp om effektivare steloperationer

Publicerad: 24 juni 2024
Odd Höglund

Säkrare behandlingar och snabbare läkning vid steloperationer – det kan bli framtiden tack vare ett nytt biomaterial som kan liknas vid ett slags konstgjord benvävnad. Det här är första gången materialet testas och forskare på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) ser lovande resultat.

- Det var en wow-känsla när vi såg vad materialet gjorde mellan kotorna på grisarna, säger Odd Höglund som är universitetslektor i translationell veterinärmedicin vid SLU.

Med sitt team har han jobbat med ett keramiskt biomaterial som påminner om konstgjord benvävnad. Det har inga levande celler men trots det egenskaper som påminner om riktigt skelett.

- Ämnet består av kalcium och fosfor och har håligheter, ungefär som en tvättsvamp, där benbildande celler trivs. Det blir i princip en byggnadsställning och byggmaterial i ett, förklarar Odd Höglund.

I studien har de undersök hur materialet kan göra steloperationer mer effektiva. När kirurger idag gör sådana ingrepp används normalt metallplattor och skruvar för att stabilisera ryggraden och kotorna. Sedan tas ofta benvävnad från en annan del av patientens skelett som läggs mellan kotorna för att få dem att växa ihop.

- Den här behandlingen kan kräva flera operationer och dessutom kan läketiden bli lång och ibland smärtsam, säger Odd Höglund.

För att ta reda på hur materialet fungerar har det testats på minigrisar. Forskarna opererade bort en disk mellan två kotor och placerade där den konstgjorda benvävnaden. Mellan två andra kotor i närheten gjorde de samma sak men utan att lägga in något material.  De använde varken plattor eller skruvar för att stabilisera kotorna.

- När vi en tid senare undersöker grisarna genom skiktröntgen ser vi hur kotorna som blivit behandlade med konstgjord benvävnad snabbt växt ihop. På den platsen där vi tagit bort en disk utan att lägga in materialet var läkningen långsammare, säger Odd Höglund.

Han ser att metoden har stor potential att hjälpa både människor och djur. Den skulle kunna hjälpa vissa raser av småhundar vars benbrott kan vara svåra att läka, och vid steloperationer av leder där det ofta blir komplikationer.

- Det är verkligen lovande resultat som vi fått och jag ser med spänning fram emot vad vi kommer upptäcka framöver, säger Odd Höglund.

Fakta:

Uppsala har byggt upp mycket kompetens inom området biomaterial och tillämpad forskning. Forskningen har skett i samverkan mellan SLU, Uppsala universitet och universitetet i Bern.

Tidningen Spine, en internationell vetenskaplig tidskrift om ortopedisk forskning, har accepterat en artikel om upptäckten. Referens: Östman et al, DOI: 10.1097/BRS.0000000000004916