Senaste nytt från SAMSAS

Publicerad: 28 maj 2024
SAMSAS-gruppen åker skidor

Samordningsgruppen för miljöanalys (SAMSAS) spelar en central roll på SLU Aqua genom att stötta ledningen i miljöanalysfrågor och samordna aktiviteter som förbättrar kvaliteten och effektiviteten i vår miljöanalys. Under 2024 har SAMSAS genomfört flera viktiga aktiviteter som du kan läsa mer om här.

- Vårt arbete pågår enligt plan och vi har redan både påbörjat och genomfört flera aktiviteter för verksamhetsåret 2024. Förutom månadsvisa möten med gruppen har vi även genomfört ett antal åtgärder i den handlingsplan som vi fastställde i början av året. Den aktuella handlingsplanen är starkt kopplad till målarbetet för SLU Aquas miljöanalys, säger Malin Hällbom som är ordförande i SAMSAS.

Kunskapen ska öka hos medarbetarna

Ett prioriterat fokusområde för SAMSAS under 2024 är att öka kunskapen hos medarbetarna på SLU Aqua, bland annat om vilken teknik och vilka möjligheter som finns inom miljöanalysen. Ett gott exempel på detta är den nya seminarieserien Tekniksprånget, där inbjudna föreläsare presenterar intressanta och nya tekniklösningar inom forskning och miljöanalys.

- Vi har redan genomfört fyra presentationer, bland annat med fokus på akustikteknik, AI och machine learning samt nya tekniska metoder för analys av otoliter. Seminarietillfällena har varit välbesökta och de intressanta presentationerna har verkligen belyst potentialen för den nya tekniken inom miljöanalysen, fortsätter Malin.

Samtliga avsnitt från Tekniksprånget finns tillgängliga på SLU Play.

Effektivare användning av fältresurser och personal

Ett annat viktigt fokusområde är att fältresurser, personal och utrustning behöver användas på ett optimalt sätt. Redan under 2023 påbörjades ett arbete med att möjliggöra utbyte av fältpersonal mellan avdelningarna för att öka kunskapsutbytet och stötta i varandras fältarbeten. Arbetet med en gemensam avstämning med ansvariga fältplanerare på institutionen har fortsatt under 2024 och förhoppningen är att få stora samordningsvinster och inspirerande möjligheter för personalen att medverka på andra avdelningars fältverksamhet.

- Att få ihop en fungerande planering med rätt bemanning för fältundersökningarna är en utmanande uppgift. Trots att utbytet av personal mellan avdelningarna inte varit så omfattande ännu har de koordinerande fältplaneringsarbetena ändå varit framgångsrika för samordningen på institutionen, säger Anders Adill som är miljöanalytiker och medlem i SAMSAS.

Under 2024 har SAMSAS även inlett ett arbete där avdelningarna kan arbeta efter gemensamma standarder och samordnade rutiner i fältarbetet.

- Många av de fältarbeten som genomförs på avdelningarna har stora likheter och bör därför omfattas av liknande sjösäkerhetsrutiner och regler. I dagsläget genomför vi en översyn av avdelningarnas dokumentation kring fältverksamhet och regelverk, och förhoppningsvis kan vi under året skapa gemensamma standarder och rutiner för regelverk och sjösäkerhet på SLU Aqua, avslutar Anders.

Om SAMSAS

Gruppen bistår ledningen i miljöanalysfrågor, och har till uppgift att samordna miljöanalysaktiviteter vid institutionen som främjar miljöanalysens kvalitet och effektivitet.

Här hittar du minnesanteckningar från SAMSAS (Sharepoint)SAMSAS-gruppen åker skidor

Delar av SAMSAS-gruppen. Från vänster: Maria Hansson, Marin Hällbom, Frida Sundqvist, Mikaela Bergenius Nord, Sara Bergek (deltog som ledningsrepresentant), Anders Adill och Alfred Sandström. Saknas på bilden: Noora Mustamäki, Ida Ahlbeck Bergendahl och Joakim Hjelm.

Malin Hällbom, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU