Ny medarbetare redo att tälja nya lärospån inom KCF

Publicerad: 22 maj 2024
man med kort hår och rutig skjorta

Välkommen Emil Åkesson, projektledare på SLU Kompetenscentrum företagsledning, KCF. Civilingenjör i teknisk fysik och disputerad vid Lunds tekniska högskola, men med rötter och engagemang i de gröna näringarna. Far och farfar visade vägen till lantbruk och natur på familjens dåvarande släktgård utanför Hörby. På fritiden arbetar Emil Åkesson med slipade redskap för att leva upp till sin namnes skapande förmåga...

Som ingenjör har Emil Åkesson under flera år jobbat med mjukvaruutveckling i olika industrier. Nyfikenhet och lust till lärande ledde till en utbildning i management, med grundutbildning på Ekonomihögskolan i Lund och doktorandstudier på Lunds tekniska högskola.
- I min forskning har  jag fokuserat på affärsmodellsinnovation som en lärandeprocess, berättar Emil Åkesson

Projektarbete och undervisning

Inom SLU Kompetenscentrum företagsledning kommer han främst att arbeta med projektet Kunskapsnav inom företagsledning och entreprenörskap, som nu är inne på sitt andra år. Emil Åkesson kommer delvis även att arbeta med undervisning av studenter på SLU, exempelvis kopplat till affärsmodeller.

Han ser fram emot att få jobba med svenska lantbrukares förutsättningar att skapa och driva välfungerande företag.

- Lantbrukare idag möter många utmaningar, men befinner sig också i en unik position att bidra till ett välmående och mer hållbart samhälle för hela Sverige. Särskilt engagerande, tycker jag, är frågan om hur lantbruket kan bli mer lönsamt samtidigt som det bidrar till bättre miljö och klimat. Att få vara en del av det arbetet känns både roligt och meningsfullt.

Med koppling till det gröna

Sen många år tillbaka bor Emil Åkesson i Malmö men rötterna finns i de gröna näringarna. Han växte upp på en släktgård utanför Hörby, där familjen fram till slutet av 1990-talet drev ett mindre, diversifierat lantbruk med bland annat skog, spannmål, nötkreatur och hästar.

- Som barn följde jag ofta med min farfar och far ut på olika uppgifter - erfarenheter som lade grunden för min syn på arbete, naturen, och inte minst, maten, berättar Emil Åkesson.

I familjen finns två pojkar på 2 och 4 år och fritiden är just nu förstås fokuserad på dem.
- Vi åker gärna ut i naturen när vi är lediga och upptäcker nya ställen runt om i Skåne. Annars försöker jag hålla igång lite olika egna intressen. Nu senast försöker jag leva upp till mitt namn och har börjat med täljning. En hobby med rogivande potential nu när förbrukningen av plåster äntligen verka avta!