Kunglig miljöprofessur till SLU

Publicerad: 20 december 2021
Foto på Keith Paustian

Keith Paustian, professor vid institutionen för markvetenskap och växtodling, Colorado State University, har utsetts till innehavare av H. M. Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap 2022–23. Värdskapet innehas av institutionen för ekologi vid SLU i Uppsala.

Professor Keith Paustian är en världsledande forskare inom systemekologi, med starkt fokus på klimatrelaterade frågor inom både skogs- och jordbruk. Han använder sig av både laboratorie- och fältstudier för att studera processer som reglerar kolinlagring och växthusgasutbyten mellan mark och atmosfär. Resultaten från dessa studier använder han för att utveckla, testa och validera simuleringsmodeller som används för att generalisera och extrapolera resultaten.

Under sin vistelse i Sverige kommer Keith Paustian att jämföra och anpassa sådana modeller för svenska förhållanden med hjälp av data från långliggande försök. SLU:s långliggande fältförsök är en värdefull resurs för detta ändamål. De modeller som ska testas är viktiga vid utvärdering av klimatets och odlingsåtgärdernas inverkan på kolinlagring och utbytet av växthusgaser mellan ekosystem och atmosfär.

Keith Paustian kommer att ha SLU:s institution för ekologi som värd, men han kommer också att engageras av Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien, KSLA, som gästföreläsare. Paustian har kopplingar till SLU sedan tidigare, då han disputerade här 1987 och sedan stannade kvar som forskare vid dåvarande institutionen för ekologi och miljövård under åren 1987–1989.

Professor Paustian är den tjugosjunde innehavaren av Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap.

Konung Carl XVI Gustafs professur i miljövetenskap skapades inför Carl XVI Gustafs 50-årsdag 1996. Gästprofessuren är avsedd att till svenska universitet och högskolor knyta framstående utländska forskare som kan förväntas bidra till förnyelse av svensk miljövetenskap.

Pressmeddelande från Kungahuset

Keith Paustians forskningshemsida på Colorado State Universitys webb

Långliggande jordbruksförsök vid SLU

Pressbild

(Får publiceras fritt i anslutning till artiklar om detta pressmeddelande. Klicka för högupplöst bild. Fotograf ska anges.)

Professor Keith Paustian. Foto: Christopher Dowell