Nordisk konferens för studie- och karriärvägledare vid nordiska universitet, i Uppsala

Publicerad: 09 juni 2023

Vägledare från universitet i Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige kommer att mötas i Uppsala den 13-15 juni. Denna konferens, Upptäck Tillsammans Konferens 2023, arrangeras inom NUAS-nätverket, i samarbete mellan SLU och Uppsala universitet.

Vi är glada att välkomna 200 deltagare till en konferens med intressanta huvudtalare och gruppdiskussioner. Efter perioden av nedstängning på grund av coronaviruset är detta ett unikt tillfälle att nätverka personligen, få nya perspektiv och ny kunskap.

Mål att stärka relationerna

Ett viktigt mål med konferensen är att bygga, bredda och stärka relationerna med kollegor från Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island och Färöarna. Konferensen arrangeras på begäran av NUAS, Nordiska föreningen för universitetsadministratörer.

Perspektiv på samhället och övergång från student till yrkesverksamhet

Vi börjar med ett brett perspektiv på samhället i stort och fortsätter med att diskutera faktorer som påverkar övergången från student till yrkesverksamhet, samt vägledarens roll. Dessutom kan deltagarna välja mellan parallella sessioner för att få nya insikter och ta del av bästa praxis från kollegor.

Utöver detta bjuds deltagarna in till en välkomstreception med möjligheter att utforska traditionella studentmiljöer i Uppsala och en middag på Norrlands nations studentkår.

Konferensen kommer att hållas på engelska och äga rum på plats i Uppsala, vid båda universiteten.