Gymnasieelever djupdyker i Östersjöns största utmaningar

Publicerad: 13 december 2023
Flicka tittar på en torsk

SLU Youth Institute arrangerade en virtuell rundtur tillsammans med Baltic Sea Science Center där de djupdök i några av de utmaningar som Östersjön står inför. Gymnasieeleverna lärde sig mer om miljögifter, överfiske och övergödning, utmaningar som också är viktiga att möta i ett globalt sammanhang. Evenemanget arrangerades även tillsammans med Wageningen Youth Institute i Nederländerna och Minnesota Youth Institute i USA.

Under den virtuella rundturen upptäckte eleverna fördelarna och utmaningarna med den blå maten genom ett djupdykning i Östersjön, ett hav som är unikt på många sätt. De träffade också experterna Helena Aronsson, expert på övergödning och Elin Dahlgren, expert på miljögifter, och inte minst Anna Björn, som guidade deltagarna på en rundtur bland Östersjöns speciella livsmiljöer.

Eleverna var nyfikna på att lära sig mer om Östersjöns utmaningar och ställde frågor om hur man rensar vattnet från övergödning och hur man hanterar miljögifter. Är det verkligen säkert att äta fisk från Östersjön? Och innehåller alger också miljögifter? Elin Dahlgren deltog live och svarade på  elevernas frågor.

Efter den virtuella rundturen fick deltagarna chansen att träffa andra studenter och problematiken med blå mat, men också chans att ställa frågor och diskutera sina kommande uppsatser. Med en blandning av alumner, studenter och experter i varje grupp var diskussionerna givande på många sätt.

Se den virtuella rundturen från Baltic Sea Science Center här

För mer information, vänligen kontakta koordinatorerna på youthinstitute@slu.se

Anna-Klara Lindeborg (koordinator Uppsala):
Telefon: +46-(0)18-67 12 30

Kristina Karlsson Green (koordinator Skåne):
Telefon: +46-(0)40-41 53 02

Elisabeth Nyström (koordinator Umeå)
Telefon: +46-(0)90-786 82 38