Stipendieprogram för forskare inom området lantbruksvetenskap anställda vid universitet eller forskningsinstitut i Ukraina utlyses!

Publicerad: 30 oktober 2023

På grund av det i stort oförändrade läget beträffande kriget upprepas 2022 års tidsbegränsade satsning på att stötta ukrainska forskare och samtidigt utveckla NJ-fakultetens egen forskning inom lantbruksvetenskap.

Syftet är att utveckla samarbeten mellan fakultetens forskare och motsvarande kompetenser i Ukraina och samtidigt upprätthålla och bygga akademisk kapacitet i Ukraina.

Programmet är utformat som ett stipendieprogram med upp till fem stipendier om vardera 200 tkr riktat till forskare som normalt är verksamma i Ukraina, men som på grund av kriget vistas i Sverige. Stipendierna ska kunna bidra till att dessa forskare upprätthåller sin forskning och samtidigt utvecklar samarbeten med forskare vid NJ-fakulteten.

Ansökan är öppen mellan den 30 oktober och 30 november 2023.

Ansökningar skickas till forskningssekreterare Kristine Koch, kristine.koch@slu.se.

Mer information om beslutet och hur du söker – klicka på respektive länk.

Kristine Koch
Forskningssekreterare
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
kristine.koch@slu.se, 018-67 22 48