Promotionshögtiden 2023

Publicerad: 18 oktober 2023

Lördag den 7 oktober var det åter dags för promotion vid SLU, då diplom, ringar, lagerkransar och hattar delades ut till 13 jubeldoktor, 6 hedersdoktorer och 64 färska doktorer vid SLU:s fyra fakulteter. Dessutom uppmärksammades mottagare av årets förtjänstmedaljer, pedagogiska priser och Arvid Lindmans medalj.

Promotionen är SLU:s största årliga fest. Högtiden var – såsom förväntat – högtidlig med processioner, pampig musik och högtidsdräkter.

Rektor Maria Knutson Wedel kommenterade i sitt välkomsttal hur världen förändras, överallt och i en allt snabbare takt, och att förändringar kan vara såväl oroande som hoppingivande. Hon konstaterade också att många av SLU:s ämnen är heta och rymmer målkonflikter, och kräver systemtänkande, tvärvetenskap och dialog. Det hon beskrev som hoppingivande var bland annat att ”vi som är verksamma inom våra ansvarsområden – trots alla målkonflikter – vet ganska mycket om vad som faktiskt krävs för hållbart brukande inom områden som är helt avgörande för framtiden”.

I årets högtidstal, med rubriken ”Bit för bit lär vi oss hur bladytans pusselbitsformade celler bildas och växter”, berättade professor Stéphanie Robert om växternas enastående flexibilitet: Hur de genom sin förmåga att kunna växa kontinuerligt och anpassa sin fysiska form kan modifiera sin utveckling för att bättre klara av snabbt föränderliga miljöer.

Jubeldoktorer, hedersdoktorer och nya doktorer efter avlagda prov promoverades fakultetsvis. Därefter uppmärksammades mottagarna av pedagogiska priser, Arvid Lindmans medalj och förtjänstmedaljer.

Mer information om promotionen och hedersdoktorernas föreläsningar