Forskare berättade om sin forskning i Uppsala centrum

Publicerad: 01 juni 2022
Kvinna berättar.

Lördagen den 21 maj genomfördes forskningsevenemanget Soapbox Science i centrala Uppsala. Tolv kvinnliga forskare från SLU och Uppsala universitet berättade om sin spännande forskning, svarade på frågor och pratade om ämnen som engagerade både dem och åhörarna.

Efter ett uppehåll under pandemin kunde allmänheten i Uppsala för andra gången någonsin ta del av evenemanget Soapbox Science. Under tre timmar var det nästan 400 personer som lyssnade och interagerade med de tolv forskarna som bland annat pratade om alger i sjöar, det fantastiska organet moderkakan, genetiska verktyg för att bevara sillen och nya magneter till vindkraftverk.

Från SLU deltog Ida Hallberg som pratade om kemikalier och kvinnlig infertilitet, Carolyn Faithfull som beskrev ekosystembaserad förvaltning av Bottenhavet och Nargish Parvin som berättade om kolinlagring i mark och klimatförändringar.

Evenemanget anordnades gemensamt av SLU och Uppsala universitet, som en del av projektet U-Share.

Fakta:

Om Soapbox Science

Soapbox Science koncept bygger på formatet från Speaker’s Corner i Hyde Park, London, en historisk arena för offentliga tal och diskussioner. Syftet med arrangemanget är dels att träffa och inspirera människor som annars inte skulle komma i kontakt med forskning, dels att lyfta fram kvinnliga forskare och den forskning de bedriver. Soapbox Science genomförs över hela världen och i år är 35 evenemang planerade.