Ny säsong för Livet i havet

Publicerad: 24 maj 2022

Snart sommar och semester vid havet. Men vad är det för slingrigt som växer på botten? Kryper mellan stenarna? Eller som trasslat in sig fisknätet? Svaren hittar du i den digitala fälthandboken Livet i havet, som nu finns i en ny version!

Livet i havet innehåller de vanligaste arterna i svenska havsområden. Här presenteras nästan 450 arter, från Bottniska viken i norr ner till södra Östersjön och upp längs västkusten till norska gränsen.

Den digitala fälthandboken är gratis och till för alla som vistas vid, på och i havet och är intresserade av livet under ytan. Här kan du kan läsa om var arterna trivs, hur de lever och vilka av arterna som är rödlistade eller främmande. Du kan enkelt sortera fram vilka arter som finns i just ditt närområde. På hemsidan finns även grundfakta om våra hav och vad som är utmärkande för olika livsmiljöer.

− Det är jätteroligt och viktigt att allmänheten på ett så här enkelt sätt kan ta del av information om livet under ytan. Hemsidan Livet i havet är kvalitetssäkrad av experter och forskare från våra lärosäten, och utgör en viktig del i vårt arbete med att väcka engagemang och förståelse för de ofta känsliga och fascinerande miljöerna och arterna som finns i våra hav, säger Jens Olsson, vicedekan för fortlöpande miljöanalys och forskare vid institutionen för akvatiska resurser vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Mer än en vanlig app

Inför sommaren 2022 har Livet i havet fått en rad uppdateringar. Inte minst kommer hemsidan nu att fungera ännu bättre offline. Det beror på att Livet i havet inte längre är en vanlig app, utan en så kallad PWA, Progressive Web Application.

− En PWA är en direkt spegling av hemsidan, vilket gör det lättare än med en vanlig app att hålla den uppdaterad. Det gör den också mer pålitlig för användaren. En PWA kommer även att passa ännu bättre än tidigare att installera på till exempel utställningar och naturrum, säger Ylva Sjöblom, kommunikatör vid intuitionen för akvatiska resurser, som är med i arbetet med Livet i havet.

En annan nyhet i den nya versionen av Livet i havet är att sidan nu innehåller spännande quiz där du kan testa dina kunskaper.

Bakom Livet i havet står Stockholms universitet, Umeå universitet, Göteborgs universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Havsmiljöinstitutet. Innehållet på hemsidan är framtaget i samarbete med marina forskare och experter från ett flertal lärosäten, aktörer och myndigheter.

Besök Livet i havet på webben

Här hittar du en video om hur du laddar ner Livet i havets PWA

Jens Olsson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU jens.olsson@slu.se, 010-478 41 44