Nu är det lättare att hitta publikationer från SLU!

Publicerad: 25 oktober 2022

Nu finns det ett nytt sökgränssnitt för SLU:s publikationsdatabas (SLUpub). Där kan du göra ämnessökningar, länka till en sida för en enskild forskare eller institution, eller hämta en RSS-länk för att bädda in en lista med publikationer på en webbsida.

I samband med årets Open Access Week lanserar biblioteket nu ett nytt sökgränssnitt för SLU:s publikationsdatabas. SLUpub innehåller SLU-forskares publikationer, och ger enkel tillgång till fulltext när det är möjligt.

Nu kan du:

• Söka på ämne
  • Avgränsa din träfflista på olika sätt
  • Hitta och visa upp dina egna och din institutions publikationer
  • Enkelt ta fram publikationslistor utifrån egna sökningar och val
  • Enkelt komma åt fulltexter
  • Gå till ett (1) ställe för att hitta SLU-forskares publikationer!

Påverkan på CV-sidor och SLU:s webbplatser

Under hösten kommer det gamla sökgränssnittet att avvecklas. Detta påverkar dig som hämtat en publikationslista därifrån, och lagt på en cv-sida eller en webbsida. Mer information om detta kommer att gå ut till alla webbpublicerare, men instruktionerna på medarbetarwebben för hur du skapar ett publikationsflöde på cv-sida eller för en webbsida på SLU:s webbar är redan uppdaterade.

Gränssnittet finns ännu enbart i engelsk version, och studentarbeten är inte inkluderade i databasen. Gränssnittet är egenutvecklat av biblioteket och vi rättar kontinuerligt buggar och arbetar på att förbättra gränssnittet, så tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar!

Se gärna bibliotekets kalendarium för mer information om hur vi uppmärksammar Open Access Week.