Nytt kompetenscentrum inom biogasområdet

Publicerad: 10 januari 2022

Energimyndigheten har beviljat ansökan om en ny femårsperiod för Biogas Research Center. Sveriges Lantbruksuniversitet är den andra akademiska partnern i samarbetsgruppen för kompetenscentret där Linköpings universitet är värd för ett 50-tal företag och offentliga organisationer som partners.

Energimyndigheten har beviljat ansökan om ett nytt kompetenscentrum inom biogasområdet som bygger vidare på det tidigare Biogas Research Center. Utlysningen attraherade 28 ansökningar varav 11 kom att beviljas. Centrumets finansiering har en förväntad livslängd om tio år i två femåriga etapper. Den totala omsättningen under femårsperioden är ca 180 miljoner kronor varav myndigheten står för en tredjedel. Övrig finansiering kommer från de två ingående universiteten, Linköpings Universitet som är värd, och Sveriges Lantbruksuniversitet samt ett femtiotal företag och offentliga organisationer. Här kommer samproduktion av kunskap att ske som ska utveckla biogaslösningar och deras förmåga att möta stora samhällsutmaningar.

Energimyndigheten motiverade sitt beslut enligt följande:
Syftet med Biogas Solutions Research Center (BSRC) är att öka kunskapen om socio-tekniska energisystem som innehåller biogasbaserade lösningar. Biogasbaserade lösningar har oftast bra hållbarhetsprestanda eftersom de samtidigt behandlar avfall, producerar förnybart bränsle och förnybar växtnäring. Energimyndigheten bedömer att BSRC tydligt bidrar till en ökad hållbarhet i de strukturförändringar som är nödvändiga för omställningen både inom transportsektorn och industrin.

Kompetenscentrum är ett av verktygen i Energimyndighetens portfölj av forsknings- och innovationsinsatser. Syftet med kompetenscentrummodellen är att stärka samarbetet mellan näringsliv, offentlig sektor och akademi och på så vis bygga upp och tillgängliggöra både kunskap av högsta kvalitet och kompetens för samhällets omställning till ett hållbart energisystem.

Flera olika forskargrupper på SLU kommer delta i centret, från både LVT och NJ fakulteten och från Institutionerna biosystem och teknologi, molekylära vetenskaper samt energi och teknik. SLU har en bred verksamhet inom biogasområdet och finns samlad under ett Biogascentrum vid SLU.