Nyheter från NJ:s fakultetsnämnds möte 15 september

Publicerad: 24 september 2021

NJ:s fakultetsnämnd hade höstterminens första möte den 15 september. Här följer information om vad som beslutades samt lite annan information.

Rekryteringar

Fakultetsnämnden beslutade att utlysa en anställning som professor i växtpatologi med primär inriktning jordbruksgrödor vid institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi.

Utvärderingar av strategiska satsningar

Fakulteten finansierar ett antal större satsningar av olika slag. Det rör sig om både ren infrastruktur och om verksamheter som inkluderar samverkan med näringen. Flera av dessa satsningar har inte haft någon tidsbegränsning eller modell för utvärdering. Detta föranledde fakultetsnämnden att vid beslut om anslagsfördelningen inför 2021 uppdra åt dekanen att ta fram ett förslag på en översyn av alla dessa ej tidsbegränsade satsningar. Ett sådant förslag har nu diskuterats och resulterat i separata beslut om hur olika verksamheter ska hanteras (se nedan).

SLU Fältforsk: Verksamheten ska utvärderas av intern granskare under 2022 och resultatet ska ligga till grund för beslut om den långsiktiga finansieringen.

Instrumentbas: Finansieringen för instrumentbas avvecklas under en treårsperiod. Instrumentbas är en satsning koppladverksamheten runt det gamla NMR (nuclear magnetic resonance)-instrumentet och har legat kvar i anslagsfördelningen under lång tid.

Klimatstationen: Finansiering från fakulteten fortsätter under 2022. En intern granskning ska göras under hösten 2021 eller våren 2022. Syftet är att undersöka om det finns fördelar med att klimatstationen som funnits länge i Ultuna ska ingå i Långliggande försök, dess placering samt vilken driftkostnad som är rimlig.

Långliggande försök: Verksamheten ska utvärderas av extern granskare under våren 2023 och ska ligga till grund för beslut om finansiering efter 2023.

Modellorganismer: Finansieringen för modellorganismer upphör från och med 2022. Historiskt härstammar denna post från ett äldre, KAW-finansierat projekt, ”Wallenbergkonsortium Nord (WCN)” för att tillhandahålla en service för växtbiologer.

Precisionsodling: ”Precisionsodling” ska i anslagsfördelningen istället kallas ”Lanna fältforskningsstation” och från 2022 tilldelas 1160 tkr/år. Resterande 510 tkr ska inkluderas i basanslaget till ämnesområdet ”markens näringsomsättning” och användas för verksamheten i Skara inom institutionen för mark och miljö.

En samlad sida för höstens val till fakultetsnämnderna

I höst hålls val till fakultetsnämnderna på SLU:s fyra fakulteter. Nu finns en samlad webb för alla fakulteter om allt som rör valet. Där finns också uppgifter om formalia samt uppgifter om att ledamöter till en ny utbildningsnämnd ska utses. Sidorna kommer att fyllas med information vartefter beslut fattas.

Se sidan om fakultetsnämndsvalet här.

Välkommen till höstens docentföreläsningar

Föreläsningarna sänds via Zoom den 28-29 september. Se schemat för de båda dagarna här.

Campusplan Ultuna

Välkommen till workshops om campusplan för Ultuna den 12, 13 och 14 oktober. Se webbsidan för campusplan för Ultuna där all information finns samlad.

Vicedekan Richard Johnson om vad som händer inom miljöanalysen

Läs dekanbrevet här: En höst att se fram emot med miljöanalysens verksamhet

Pär Aronsson
Fakultetsdirektör