”Picture a Scientist” – se filmen nu!

Publicerad: 28 juni 2021

SLU-biblioteket har köpt in en ettårig licens för filmen “Picture a Scientist” (2020). Filmen fokuserar på jämställdhet och lika villkor oavsett kön i den akademiska världen och är tillgänglig för alla anställda och studenter.

Jämställdhet och lika villkor vid SLU är en viktig fråga för hela lärosätet, och för att öka medvetenheten om dessa frågor i en akademisk kontext har SLU-biblioteket köpt in en ettårig licens till filmen ”Picture a Scientist” (2020).

Filmen beskrivs på www.filmplatform.net på följande sätt:

”PICTURE A SCIENTIST is a feature-length documentary film chronicling the groundswell of researchers who are writing a new chapter for women scientists. A biologist, a chemist and a geologist lead viewers on a journey deep into their own experiences in the sciences, overcoming brutal harassment, institutional discrimination, and years of subtle slights to revolutionize the culture of science. From cramped laboratories to spectacular field sites, we also encounter scientific luminaries who provide new perspectives on how to make science itself more diverse, equitable, and open to all.”

Filmen kommer att finnas tillgänglig till och med 2022-05-10 för alla anställda och studenter via vår bibliotekskatalog (och via SLU VPN):

I samarbete med SLU-biblioteket samt NJ- och VH-fakulteterna ordnar Forskarskola Organismbiologi en paneldiskussion om jämställdhet på svenska högskolor med utgångspunkt i filmen. Evenemanget är på engelska och äger rum den 23 september 2021. Håll ögonen öppna för mer information!

Illustrerad filmposter.