Tysta smittbärare av kvarka sökes till forskningsprojekt

Publicerad: 04 maj 2021
mule

Har ditt stall haft kvarka eller har du en importerad häst som visat sig att bära på kvarkainfektion trots att hästen inte visade några kliniska symptom på sjukdom? Vi söker just nu ”tysta smittbärare av kvarka” till en forskningsstudie vid SLU.

Efter ett kvarkautbrott i ett stall kan vissa hästar fortsätta bära smittan utan att visa kliniska symptom på sjukdom. Dessa kallas för tysta smittbärare och kan bära smittan i så kallade luftluftsäckar vid svalget flera månader och till med år efter en kvarkainfektion.

I en ny studie försöker forskare vid SLU skapa ett underlag för kontroll av sjukdomen efter ett utbrott. Projekttiteln är: ”Att förstå tysta smittbärare av Streptococcus equi: nyckeln till att utrota kvarka?”

Har du en häst som stämmer på beskrivna kriterier? Hör av dig till oss på equine.respiratory.research@slu.se

Diagnostik av kvarka

Veterinär Miia Riihimäki (veterinärmedicin doktor, VMD) utför en endoskopiundersökning av hästens svalg och luftsäckar. Endoskopiundersökning är det säkraste sättet att diagnostisera kvarka och upptäcka eventuella komplikationer.

Miia Riihimäki
Universitetsadjunkt vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); Enheten för hästmedicin

Telefon: 018-671881, 0706-905107
E-post: miia.riihimaki@slu.se