Professor Per G Berg har avlidit

Publicerad: 14 april 2021

Det är med stor sorg vi meddelar att professor Per G Berg avled den 29 mars 2021, 67 år gammal.

Per G Berg inledde sin gärning som lärare och forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala 1979. Han tog sin doktorsexamen vid SLU 1986 och arbetade sedan som forskare vid Institutet för framtidsstudier i Stockholm 1986-1992.

År 1993 återvände Per till SLU i Uppsala som forskare med fokus på uthållig samhällsbyggnad i Sverige och Östersjöregionen, funktionell täthet, vertikal täthet, blågrön infrastruktur, interaktionen mellan stad och landsbygd, samt ekobyar. Han utvecklade PEBOSCA-modellen, som används av kollegor och studenter som forskar om hållbar stadsutveckling. År 2006 blev Per professor i landskapsarkitektur med inriktning mot planering vid SLU. Med starkt engagemang fortsatte han arbeta med frågor han brann för, att samarbeta aktivt med kollegor och undervisa studenter, alltid redo att stödja, dela med sig och lyssna. Per var välkänd internationellt och uppskattad som forskare även utanför den akademiska världen.

Alla som så önskar är välkomna att bidra till en minnesbok. Boken finns tillgänglig i institutionen för stad och lands lokaler i Ulls hus, Ultuna. Ni kan även skicka er hälsning till e-postadressen: memory.of.perberg@slu.se. Era hälsningar kommer att skrivas ut och infogas i boken. Boken kommer sedan att lämnas till Per G Bergs familj.