Småttingveckor i ny tappning i coronatider

Publicerad: 18 september 2020
Nya studenter tas om hand av studentkåren, foto.

Det är tradition att nya studenter tas om hand av SLU:s studentkårer under ett par veckor vid terminsstart parallellt med att föreläsningarna drar igång. I Uppsala har Ultuna studentkår tagit hand om många av de nya studenterna – småttingarna.

Småttingveckorna brukar handla om allt mellan upptåg på någon av Ultunas stora gräsmattor till att lotsa nya studenter in i universitetsvärldens mysterier. I år har man givetvis varit tvungen att covid-anpassa traditionerna.

Hälsningar från Ultuna studentkår:

Två veckors välkommande går fort och nu är det tillbaka till skolbänken för både nya studenter och de som har varit med och anordnat de covid-19-anpassade småttingveckorna. Ultuna studentkår gjorde om alla de evenemang som i vanliga fall innefattar att man träffar stora grupper av personer och nätverkar till att ha mindre grupper och främst träffa sin klass som man annars träffar dagligen.

Ultuna studentkår har följt de restriktioner som Folkhälsomyndigheten har satt upp och har aktivt jobbat med detta under småttingveckorna.

Vi på kåren vill tacka alla som har varit aktiva före och under småttingveckorna på alla sätt för ett otroligt välkommande av de nya studenterna. Vi ser fram emot höstterminen. Vi kommer att fortsätta att hålla aktiviteter och pubar och aktivt följa FHM:s rekommendationer.

Välkomna!

Ultuna Studentkår

Nya studenter tas om hand av studentkåren, foto.Flashmob med småttingdansen. Det vanliga är att vara inne i stan och dansa men på grund av covid-19 hade studenterna en dancebattle på Ultunas fagra ängder istället.

Nya studenter tas om hand av studentkåren, foto.Ultuna studentkårs styrelse går runt till de olika klasserna på campus Ultuna och introducerar sig. Studenterna satt utspridda på Campus för att sedan få en klassvis historisk rundvandring under kvällen.

Foto samtliga bilder: Ultuna studentkår