Så undviker vi spridning av covid-19 vid SLU Umeå

Publicerad: 04 september 2020

För att alla studenter och medarbetare på SLU i Umeå ska känna sig trygga på campus är det allas ansvar att följa och hålla oss uppdaterade om Folkhälsomyndighetens och universitetets riktlinjer för att hålla smittspridningen nere.

SLU följer folkhälsomyndighetens råd och uppdaterad information från SLU till medarbetare hittar du här: https://internt.slu.se/Organisation-och-styrning/information-om-corona/corona-information-rad-faq-medarbetare/ och till studenter här: https://student.slu.se/studieservice/vid-sjukdom-och-kris/information-om-corona/studera/ (se även inklippt nedan.

För att minska spridningen av covid-19 och göra så att de som behöver vistas på SLU som medarbetare eller student känner sig trygga i att vara i lokalerna ber vi alla att respektera följande:

• De som kan jobba hemifrån gör det (du måste dock tala med din chef om detta och gemensamt bestämma att det fungerar för verksamheten) så att det blir luftigare på arbetsplatsen för de som måste befinna sig där.
  • Väl på arbetsplatsen så håller vi avstånd till varandra och tvättar händerna. Handsprit kommer att finnas utställt i lokalerna och avståndsmarkeringar vara uppsatta till de ställen där köbildning kan uppstå. Skyddsskärmar kommer att sättas upp vid IT och servicecentret.
  • Antalet stolar har halverats till hälften i personalmatsalen och hos Hansson och Hammar för att markera vikten av att hålla avstånd. Övriga platser där det finns sittplatser (exv. uteplatser, mötesrum, bibliotek etc ) håller man en persons avstånd mellan varandra.
  • Personalköket på plan 3 (Dungen) har under en längre tid särskilt under lunchtid varit trång, inte alls covid-säkrad. Under hösten kommer vi att passa på att bygga om köket vilket innebär 2 månader där köket inte kommer att vara tillgängligt. Tillgång till kaffeautomater, kylskåp, vatten, mikrovågsugnar mm kommer att finnas. Mer information kring hur vi löser tillgången kommer i separat information.
  • Max 4 personer får vistas samtidigt i studentköket vid Hansson och Hammar.
  • För att minska att det blir för stora samlingar vid lunchtid så uppmanas var och en att planera möten så att lunchtiden varierar mellan 11-13. Detta gäller även schemaläggningen för studenterna.
  • I motionsrummet får högst 4 personer vara samtidigt.
  • Vissa toaletter i Skogishuset har varit stängda i och med covid-19 för att städet ska hinna med att städa de öppna toaletterna oftare. Förhoppningen är att personaltätheten fortsatt håller sig på en relativt låg nivå (då de som kan jobbar hemma) så att vi kan fortsätta med det men vid behov kommer givetvis fler toaletter att öppnas (hör av er till Maria Renberg om fler toaletter behöver öppnas).
  • Vissa grupprum har varit stängda i och med Covid-19 men dessa kommer att öppnas upp så vi har möjlighet att sprida ut oss mer.

Specifik information som gått ut till våra studenter (info från webben):

Snart börjar höstterminen på SLU och vi vill passa på att påminna om några saker inför din studiestart.

SLU kommer att öppna upp campus igen för undervisning och studier men med anpassningar på grund av rådande coronapandemi. För att vi ska kunna hålla distans till varandra kommer den digitala undervisningen fortsatt att vara en central del i din utbildning. Vad som gäller för din kurs hittar du på din kurssida eller i kursens Canvas-rum.

För att minska risken för smittspridning på campus har SLU gjort flera anpassningar i studiemiljön. Bland annat kommer salar och övriga utrymmen att möbleras utifrån gällande regler om distans, skyltar och markeringar på golven hjälper dig att hålla distans till andra och handsprit placeras ut i gemensamma utrymmen. Du kan läsa om fler åtgärder här.

Annat viktigt att tänka på:

• Cykla eller promenera till campus om du har möjlighet. Om du åker kollektivtrafik, håll avstånd till andra.
  • Stanna hemma om du känner symptom på sjukdom, även milda symtom. Du bör också ta ett prov för covid-19. Läs mer om provtagning i vår FAQ på studentwebben. Provtagning är kostnadsfritt.
  • Tvätta händerna ofta och rör inte vid ansiktet innan du tvättat händerna.
  • Hosta eller nys i armvecket eller i en pappersnäsduk.

Vi vill att alla studenter och medarbetare på SLU ska känna sig trygga på campus. Det är allas vårt ansvar att följa och hålla oss uppdaterade om Folkhälsomyndighetens och universitetets riktlinjer för att hålla smittspridningen nere.

SLU:s studievägledning hjälper dig gärna om du har funderingar kring dina studier eller din studiesituation. Du kan boka ett digitalt samtal eller besöka vår digitala drop-in via Zoom.