Bostäder för studenter och forskare snart inflyttningsklara på Ultuna

Publicerad: 19 maj 2020
Studentboendet Hydra i vårgrönska, foto

Det kommer att finnas 91 lägenheter med plats för 132 hyresgäster i det nya studentboendet som nu håller på att göras färdiga på Ultuna med inflyttning lagom till höstterminen startar. Det är Akademiska Hus som våren 2019 började bygga om det stora huset som tidigare inrymde institutionen för kemi men som har stått tomt i flera år.

– Eftersom det är en ombyggnad är det den ursprungliga byggnaden som i mångt och mycket har gett förutsättningarna för planlösningarna och rummens och lägenheternas storlek. De flesta är ettor med en storlek runt 25 kvadratmeter men det finns ett tjugotal tvåor och treor och någon lägenhet som är större, säger Susanne Malmgren som är chef för studentbostäder på Akademiska Hus.

Akademiska Hus har omkring 1 000 studentbostäder i Sverige och har planer att bygga fler i universitetsstäderna, däribland Uppsala.

– Möjligheten för studenter att kunna ordna sitt boende är avgörande för lärosätenas framtida konkurrenskraft. Ingen student ska behöva tacka nej till en utbildningsplats på grund av bostadsbrist, säger Susanne Malmgren.

Gemensamma utrymmen

Det görs ingen skillnad på student- eller forskarlägenheter. Akademiska Hus har funnit att det finns stor variation på efterfrågan på lägenheter oavsett vilken grupp man tillhör. De flesta lägenheterna är ettorna med eget kök  och med egen toalett och dusch men det finns även lägenheter för två upptill åtta personer. Det kommer att finnas en allmän tvättstuga och andra gemensamma utrymmen.

Det är Akademiska Hus som sätter nivån på hyrorna men det är Svenska Studenthus som sätter den slutgiltiga hyran. Svenska Studenthus hyr ut och förvaltar lägenheterna. De har studentlägenheter i hela Sverige men Hydra blir det första boendet i Uppsala.

Ingen SLU-förtur

– Vi har nu öppnat kön till Hydra och intresset har glädjande nog varit stort. Trycket på tillgängliga studentbostäder är hårt i en stad som Uppsala, säger Emma Nyborg, som är kommunikationsansvarig på K2A Knaust & Andersson Fastigheter som Akademiska Hus samarbetar med när det gäller studentbostäder. Svenska Studenthus är ett dotterbolag till K2A.

Studenter eller forskare på SLU kan inte få förtur till lägenheterna.

– Vi utgår från kötiden när vi fördelar lägenheterna så jag rekommenderar att ställa sig i kö omgående. Det är gratis och köpoängen kan användas för alla våra studentbostäder oavsett studieort. Eftersom Uppsala är en ny ort för oss är chansen stor att få en lägenhet, säger Emma Nyborg.

Namn från stjärnhimlen

Det har höjts på en del ögonbryn inför namnet Hydra, som ju har gjort sig mest känd som ett monster i den grekiska mytologin. Hur valde ni det här namnet?

– Vi väljer alltid namn från stjärnhimlen för våra studentbostäder och Hydra är en av de större stjärnbilderna på norra halvklotet. Hydra är latin för vattenorm och med en liten blink kan man säga att den stora vattenormen i sammanhanget är den vackra Fyrisån som sakta rinner genom landskapet ett stenkast från huset, avslutar Susanne Malmgren.

Studentboendet Hydra i vårgrönska, foto
Hydra ligger vackert inbäddat i vårgrönskan vid dammen på Ultuna.

Markarbeten pågår för gräsmattor och rabatter, foto
Gräsmattor och rabatter ska anläggas.

Text och foto: Mårten Granert-Gärdfeldt.

Bilder från Hydra

K2A har möblerat en lägenhet i Hydra. Så här ser det ut.

En möblerad lägenhet i studentboendet Hydra p Ultuna, foto.

En möblerad lägenhet i studentboendet Hydra på Ultuna, foto.

Foto: K2A.

Hydra – The Movie

K2A har också spelat in en film. Klicka på bilden för att se mer av lägenheten.

Bild från lägenheten. länk till film