Kontaktinformation
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se
Fördubblad kapacitet för SLU:s videokonferenssystem och ökad kapacitet hos SUNET (Zoom) och NORDUnet (Kaltura) möter behovet av digitala tjänster när medarbetare och studenter jobbar på distans.
Teams och OneDrive molnlagring finns nu tillgängligt för alla anställda. Kvalitén på chatt och videosamtal har ökat efter förändringar i trafiken för tjänsterna.
Instruktioner om hur du kommer igång med verktygen hittar du här.
Flera användare har upplevt problem med Zoom, men det är nu åtgärdat och SUNET har ökat kapaciteten till totalt 115000 samtida användare. Hittills har antal användare varit högst 47000 så det finns gott om utrymme kvar.
Använd alltid Zoom till undervisning och livesända föreläsningar för att inte belasta videokonferenssystemen med det.
Grafen visar antal användare av Zoom februari-mars:
Kaltura har också upplevts av många som segt i samband med att trafiken snabbt ökade med 400 %. NORDUnet har därför ökat kapaciteten på tjänsten och kommer fortsätta övervaka användandet för att utöka kapaciteten efter behov.
Nedan är en graf över antal användare av Kaltura fördelade över ett dygn:
– För våra videokonferenssystem har vi nu mer än fördubblat kapaciteten och vi arbetar med att utöka den ytterligare. För att kunna hantera det ökade antalet användare ber vi dock lärare och föreläsare att använda Zoom för livesända föreläsningar och undervisning, säger IT-direktör Petra Lagerkvist.
Om du behöver stöd eller hjälp med att komma igång i ditt arbete på distans är du välkommen att höra av dig till IT-stöd.
IT-avdelningen håller kontakt med SUNET och Microsoft och följer upp att tjänsterna fungerar.
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se