Prefektbrev KV, vecka 9

Publicerad: 02 mars 2020

Prefektbrevets återkomst!

Det var härligt att åka skidor och ta del lite lugnt under sportlovet, men det var också mycket roligt att komma tillbaka. Även denna vecka har jag i olika konstellationer diskuterat aspekter på Tillsammansprojektet. Det har varit konstruktiva dialoger och jag tror att det framgått att syftet inte bara är att utreda utan också att påbörja förändringsarbete i djursjukhusverksamheten.

I veckan utsågs KVs bidrag till fakultetens utlysning av postdoc-medel och det var Sara Hägglund som drog det längsta strået. Nu får vi hålla tummarna att hennes ansökan blir ett av de två projekt som beviljas medel av fakulteten. Lycka till Sara!

SLU följer UD:s och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande hanteringen av Corona-viruset och idag meddelades följande:

Beslut om försiktighetsåtgärder på grund av Corona-viruset. För närvarande gäller att:

• alla medarbetare och studenter avråds från resor till Kina samt berörda områden i andra delar av världen. I de fall UD avråder från resor till andra delar av världen på grund av coronaviruset, gäller denna rekommendation även medarbetare och studenter vid SLU.
  • alla besök från samarbetsparter/gäster från delar av världen som UD avråder resor till på grund av coronaviruset, ska ställas in tills vidare.
  • medarbetare och studenter som nyligen vistats i delar av världen som UD avråder resor till på grund av coronaviruset rekommenderas att arbeta/studera hemifrån under två veckors tid efter hemkomst till Sverige. Respektive chef och utbildningsansvarig bedömer hur detta bäst kan hanteras rent praktiskt.

Vi följer läget och uppdaterar informationen om rekommendationerna ändras.

Om du känner av symptom i luftvägar, feber och hosta och har varit i områden där smittan kan finnas bör du kontakta vården via telefon. Rapportera också till din närmaste chef.

Viktigt är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om handhygien!

Berörda studenter och medarbetare uppmanas att hålla sig uppdaterade via nedanstående webbsidor:

För vidare frågor bör medarbetare kontakta närmsta chef och studenter kontaktar studievägledning alternativt utbildningsansvarig.

Under vecka 10 kommer jag att vara på plats alla dagar utom tisdag.

Trevlig helg!