Anmäl dig till SLU-bibliotekets webbaserade doktorandkurs

Publicerad: 12 februari 2020

Nu är det snart dags för den nionde upplagan av Information retrieval and methods for scientific communication (3 HEC). Kursen är helt webbaserad och ges på kvartsfart. Våren 2020 löper kursen mellan 9 mars – 8 maj. Sista anmälningsdag är 24 februari.

Kursen ger en bred introduktion till informationshantering och vetenskaplig kommunikation. Du får möjlighet att utveckla dina färdigheter i informationssökning i vetenskapliga databaser, hantera referenser i ett referenshanteringsprogram och hur du kan resonera när du väljer vilken tidskrift du ska publicera i. Du kommer också att få bättre koll på copyright, hantering av forskningsdata, bibliometri, publiceringsstrategier och hur man som forskare kan öka synligheten för sina forskningsresultat. Kursen ges på engelska.

Kursen ger dig också en chans att dela erfarenheter och diskutera med doktorander från hela SLU, från universitetets hela bredd av ämnesdiscipliner och forskningsfrågor.

Hela kursen är webbaserad och alla läraktiviteter, inlämningar, diskussioner och kommunikation sker via Canvas. Eftersom kursen går på kvartsfart betyder det att du har stor frihet att planera din arbetstid. Finns internet där du befinner dig så kan du delta.

Några kommentarer från deltagarna på kursen hösten 2019:

"Very interesting topics, relevant material and exercises and teachers interested in their topic/course. One of the best courses I had so far!"

"I can manage to do something else in daytime, while learning this course."

"That whilst it was online it still felt interactive as we had to read each other's' work a lot."