SLU lanserar ny kursfunktionalitet på webben

Publicerad: 01 december 2020

I dag lanseras SLU:s nya kurssök och kurssidor för kurser på grund-och avancerad nivå och våra forskarkurser. Samtidigt görs förändringar på studentwebbens startsida.

Under året har ett omfattande projekt pågått på avdelningen för lärande och digitalisering, kommunikationsavdelningen och IT-avdelningen för att förbättra SLU:s kursfunktionalitet på webben och uppdatera tekniken bakom. Den nya funktionaliteten är utvecklad i Episerver, en stabilare plattform än den som använts tidigare och som bättre möter SLU:s digitala behov och tekniska krav.

Kurssök har fått ny design och ny sökfunktionalitet. Det blir lättare att söka efter kurser i fritextfältet och enklare att filtrera resultatet på olika typer av kurser och ämnen. Även presentationen av sökresultatet har gjorts om.

Kurssök för grundutbildningen finns på studentwebben och externwebben. Kurssök för forskarutbildningen hittar du här.

Bättre möjligheter till integration med andra studiesystem

Kurssidorna har genomgått en omfattande makeover. Vi har skapat en knapp till Canvas så att studenterna kan växla mellan kurssidan och sina kursrum i Canvas och om det finns en öppen kursvärdering aktiveras en länk till kursvärderingssystemet Evald. Kurssidan är också förberedd för att kunna visa schema från TimeEdit. En annan ny funktion är möjligheten att anmäla sig till kursen på Antagning.se genom ett enkelt knapptryck.

För att studenterna ska få en bra bild av kursens innehåll och underlätta deras kursval har en yta skapats för att beskriva kursen. En intresseväckande och säljande text ökar också chansen att fristående studenter söker kursen. Innehållet läses in från Slukurs så att institutionerna själva kan lägga in texten.

De nya kursidorna är också sökbara vilket innebär att sökmotorer som Google tar med kurserna i sitt sökresultat.

Här finns mer information om kurssidans funktionalitet och kopplingar till andra system.

Förändringar på studentwebbens startsida

Idag lanseras också ett nytt startblock på studentwebben. Funktionen ”Mina kurser” har avvecklats då den allt för ofta visat fel information om vilka kurser och program studenterna är registrerade på. Studenterna kan istället se vilka kurser de är registrerade på i Ladok Student.

Startblocket har också fått en redaktionell yta för information som studenterna behöver ta del av samt en ny yta för att lägga upp länkar till webbsidor som studenterna ofta besöker.