Prefektbrev KV, vecka 45

Publicerad: 16 november 2020

Trevlig helg, KV!

Som en trevlig påminnelse om att vi sakta med säkert närmar oss jul kan jag meddela att vi i år för första gången på många år kommer att dela ut julklappar (till de som vill). Tyvärr blev det ju inte något gemensam julbord varför vi bestämde oss för en julklapp. Sussie kommer att skicka ut mer information om hur vi hanterar det praktiska, men tanken är att ni kan välja på ett presentkort på böcker, presentkort på blommor eller att avstå.

En annan tydlig påminnelse om att vi närmar oss jul och nyår är att vi nu har påbörjat budgetdialogerna med våra ämnen inför att KV ska lämna in sin budget, den 20:e november. Som en liten påminnelse till er ämnesansvariga så vill vi även diskutera era verksamhetsplaner som kommer ingå i KVs strategiska verksamhetsplan för 2021.

Vi har under veckan uppmärksammats om tre nya Covid-positiva studenter (DSS på VFU samt vet. årskurs 3 och 4), men de har inte givit upphov till några ytterligare fall som vi känner till.

I onsdags var det prefektråd där vi mestadels pratade om hur vi ska kunna öka forskningsvolymen vid fakulteten. Detta är ett tema som vi också kommer att ta upp vid nästa möte med KVs strategiska råd i december. Då kommer också en kliniskt verksam professor från Uppsala universitet att vara med och ge sina perspektiv.

Med anledning av den nyligen beslutade förlängningen av särskilda Covid -19 restriktioner för Uppsala Län till den 17 november så har SLU Säkerhet beslutat att samtliga SBA grundutbildningar i Uppsala den 25:e och 27:e november samt den 1:a och 3:e december ställs in. För vår del gäller det alltså brandskyddsutbildningar.

Vad gäller låneutrustning finns det nu datorskärmar att låna på VHC om ni kontaktar Elinora. Lån av kontorsstolar är ännu inte löst, men vi har gott hopp.

Vaccinationstiderna för influensa har haft strykande åtgång och Länshälsan tittar på möjligheten att utöka tiderna men behöver i dagsläget avvakta sin vaccintillgång innan de kan ge oss fler tillfällen. Vi återkommer.

Idag hölls ett möte med tillsammansprojektets ledningsgrupp där vi först tittade i backspegeln (vad som hänt under det gångna året) och sedan blickade framåt. Jag framförde bland annat behovet att vi inte får glömma våra grundläggande uppdrag i alla engagerande diskussioner och grupper.

Nästa vecka kommer nästan uteslutande ägnas åt fortsatta budgetdialoger vilket jag ser fram emot. Det innebär en bra genomgång av verksamheten och framåtsyftande diskussioner.

Jag avslutar med två glada besked. Först så hälsas ni välkomna till spikning den 20/11 kl 14.00, då Elin Manell spikar sin avhandling” Refinement of porcine models in diabetes”, och så sist men inte minst vill jag gratulera Odd Höglund som tilldelats U-share-medel för en postdok. Lycka till båda två!

Under vecka 46 kommer undertecknad att vara på plats alla dagar.

Trevlig helg!

Nils