Nästa generation hittar lösningar för tryggad livsmedelsförsörjning

Publicerad: 05 oktober 2020

Som en del av pilotlanseringen av SLU Youth Institute samlades gymnasieelever på SLU:s campus i Uppsala den 24 september för att presentera sina Global Challenge-rapporter.

Gymnasieeleverna har undersökt problem och föreslagit lösningar på hur man når en tryggad livsmedelsförsörjning globalt. SLU Youth Institute är ett samarbete mellan SLU och World Food Prize Foundation för att skapa intresse bland ungdomar för de globala utmaningarna som finns inom tryggad livsmedelförsörjning.

Dagen började med en introduktion av Sara Gräslund, chef för SLU Global, om SLU: s arbete med global utveckling och livsmedelsfrågor samt hur SLU åtar sig att bidra till Agenda 2030.

Efter en kort kaffe- och mingelpaus presenterade eleverna sina Global Challenge-rapporter i runda bord-diskussioner för både de andra eleverna och en expertpanel. Keegan Kautsky från World Food Prize Foundation höll en workshop med studenterna där globala utvecklingsfrågor relaterade till tryggad livsmedelsförsörjning stod i fokus. I slutet av dagen visade Gunnar Larsson, forskare vid Institutionen för energi och teknik, gruppen några självkörande jordbruksmaskiner och belyste framtida möjligheter inom jordbruket.

Vinnaren av pilotomgången för SLU Youth Institute, Rebecka Törnfeldt, avslöjades i slutet av dagen.

"Jag arbetade med jordbruk i Costa Rica där jag undersökte hållbara lösningar för att främja både biologisk mångfald, ekonomi och samhälle. Jag var motiverad att skriva om hållbart jordbruk eftersom jag värdesätter miljön och vår planet. Costa Ricas ambitiösa klimatmål och deras stora behov av biologisk mångfald att skydda, och det inspirerade mig att skriva om Costa Rica."

SLU Youth Institute är ett av många Youth Institutes i hela världen och det första i Sverige. Alla vinnare från de olika Youth Institutes är inbjudna att delta i Global Youth Institutes 3-dagarsevenemang som arrangeras av World Food Prize Foundation. Datumet för evenemanget är precis i tid för World Food Day, 16 oktober. I år kommer evenemanget att hållas online, men vanligtvis inbjuds vinnarna till Iowa i USA där de interagerar med pristagarna av World Food Prize och andra experter för att diskutera olika jordbruks- och livsmedelsrelaterade frågor.

Den 7 oktober lanseras det första SLU Youth Institute för alla intresserade gymnasieelever i Sverige. Vi frågade Rebecka vad hon skulle säga till studenter som är intresserade av att gå med i SLU Youth Institute.

"Naturligtvis borde du göra det! Det har varit superroligt, lärorikt och utvecklande för mig och jag antar att alla andra deltagare skulle säga detsamma."

Fakta:

Syftet med SLU Youth Institute (SLU YI) är att skapa intresse hos svenska gymnasieelever för hur livsmedelsförsörjningen ska tryggas i världen och för att hitta hållbara lösningar på de globala utmaningarna. SLU Youth Institute är en svensk del av de många Youth Institutes som organiseras runt om i världen av World Food Prize Foundation. För att delta skriver gymnasieeleverna en uppsats om en global utmaning inom området hållbar livsmedelsförsörjning.