Snart dags för världens största skogskongress

Publicerad: 17 september 2019

Under perioden 29 september till 5 oktober hålls IUFRO:s världskongress – världens största skogskongress för forskare och beslutsfattare. Den hålls vart femte år och i år hålls den i Curitiba i Brasilien. Omkring 60 SLU:are står nu i startgroparna att åka dit. Nästa gång 2024 hålls IUFRO:s kongress i Stockholm och då står SLU för värdskapet.

Louise Tetting och Fredrik Ingemarson presenterade planerna vid ett möte på Ultuna i mitten av september.

– Vi har en stor monter i Curitiba. Den blir basen för vårt program och ska fungera som en mötesplats för både spontana samtal och planerade möten. Montern ska innehålla information om Sverige och SLU:s forskning, säger Louise Tetting som är internationell koordinator på S-fakulteten.

IUFRO räknar med omkring 3 500 delegater i Curitiba. Temat för årets är kongress är "Skogsforskning och samarbete för hållbar utveckling" (Forest Research and Cooperation for Sustainable Development).

– Kongressen har liknande upplägg varje gång med utställningar, och ett stort antal konferenser med parallella sessioner, ja och mycket annat också. Programmet är väldigt ambitiöst. Mitt under veckan arrangeras ett stort antal utflykter med studiebesök. Det finns 30–40 utflykter att välja mellan, säger Louise.

Under kongressens avslutningsceremoni tar SLU officiellt emot värdskapet för nästa världskongress. Det är Sveriges ambassadör i Brasilien tillsammans med SLU:s Director of Congress 2024 Fredrik Ingemarson som tar emot värdskapet.

Stockholm 2024

Även då det är fem år kvar till nästa IUFRO-konferens har planeringen varit igång under flera år. Beslutet om att SLU skulle tilldelas värdskapet fattades hösten 2018.

– Sverige är en auktoritet inom skogsforskningssammanhang så man kanske skulle kunna säga att det är Sveriges tur nu. Senast Sverige stod som värd var 1929. Kongressen i Stockholm har temat ”Skog och samhälle mot 2050” med barnen i fokus, säger Fredrik Ingemarson.

Projektplanen är satt fram till 2025 och efter nyår anställs en koordinator som ska hjälpa Fredrik Ingemarson med att bygga upp sekretariatet som ska koordinera alla arbetsgrupper och leverantörer.

– SLU satsar på att visa upp innovationer och alternativa skogsprodukter. Mycket kraft kommer vi också att läggas på utflykterna – exkursionerna – både före, under och efter kongressveckan. Under själva kongressveckan går resan med buss inom ett par timmars radie.  Vi planerar för resor till Sörmland, Uppland och Västmanland, kanske även mot östgöta- och närkegränserna. Vi räknar med ett hundratal bussar, så det blir mycket logistik, säger Fredrik.

– Vägen fram mot kongressen är viktigast för sekretariatet. Akademikonferens och Stockholmsmässan sköter det praktiska för delegaterna runt själva kongressveckan i enlighet med IUFROs instruktioner, avslutar Fredrik.

Foto: Mårten Granert-Gärdfeldt, SLU.

SLU:s monter i Curitiba

Monterskisser gjorda av MCI Brazil.

Fakta:

• IUFRO står för International Union of Forest Research Organizations
  • Det är det äldsta globala nätverket för världens skogsforskare
  • Huvudkontoret ligger i Wien där den första kongressen hölls 1893
  • 127 länder och 700 medlemsorganisationer är med i IUFRO
  • IUFRO:s världskongress arrangeras vart femte år inom skog, klimat och miljö
  • Kongressen samlar 3 000–5 000 delegater från hela världen

Fredrik Ingemarson