Fåglarna kommer allt tidigare, eller?

Publicerad: 01 mars 2019

Nu när det blev varmt i stora delar av landet redan i februari, har säkert många uppmärksammat de första vårtecknen, inte minst att flyttfåglar börjat återvända till våra breddgrader. Nu ska Fågelkalendern kartlägga om flyttfåglarna kommer tidigare på våren och lämnar landet senare på hösten genom att samla in fågelobservationer med hjälp av en ny mobil-app.

Få saker är så spektakulära som när flyttfåglarna kommer tillbaka från sina övervintringsplatser. Inte bara fågelskådare fascineras av naturens totala omvandling på våren. I Fågelkalendern omsätter vi detta intresse för vårtecken till en organiserad miljöövervakning, och alla kan hjälpa till. Nu finns det en mobil-app för Fågelkalendern (än så länge bara för android-telefoner) som möjliggör enkel rapportering, direkt till Artportalen – en webbplats för observationer av Sveriges växter, djur och svampar.

Inom Fågelkalendern kan den som gillar att observera vårtecken och hösttecken, genom sina egna fågelspaningar på hemmaplan, bidra till förbättrad kunskap om hur naturen förändras över årstiderna och över åren, i hela landet. Fågelkalendern är ett nätverk av flera hundra observatörer där nybörjare och erfarna samlar in data sida vid sida.

– Fågelobservationerna i Fågelkalendern samlas in på ett sätt som gör att vi kan jämföra dem med historiska landsomfattande fågelsobservationer som insamlats under åren 1873–1951, och se hur mycket olika arter påverkas av ett förändrat klimat i olika delar av landet, säger Ola Langvall från SLU och Svenska fenologinätverket.

Fågelkalendern är en del av Naturens kalender, vars mål är att samla in standardiserade observationer från hela landet av vårtecken, hösttecken och annat som indikerar hur naturen följer årstidernas förändringar. Fågelkalendern är ett samarbete mellan Svenska fenologinätverket, BirdLife Sverige, Stockholms universitet och Artportalen. Svenska fenologinätverket är ett samarbete mellan ett flertal universitet, myndigheter och ideella föreningar, med Sveriges lantbruksuniversitet som huvudman, som driver Naturens kalender i Sverige.

Läs mer om Fågelkalendern på: https://www.naturenskalender.se/fagelkalendern.php

För frågor gällande Naturens kalender generellt och Fågelkalendern

Ola Langvall
Koordinator för Svenska fenologinätverket
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU)
0472-26 31 80,  ola.langvall@slu.se

För frågor om fåglar och dess flyttningsmönster

Magnus Hellström
Stationsschef på Ottenby fågelstation
BirdLife Sverige
070-342 81 18, magnus.hellstrom@ottenby.se

Pressbilder

(Får publiceras fritt i artiklar om detta pressmeddelande. Fotograf ska anges.)

Mobilapp för Fågelkalendern. Illustration: Ola Langvall, SLU

Sånglärka. Foto: Lotta Berg