Baltic Sea Science Center på Skansen öppnar inom kort

Publicerad: 08 mars 2019

Baltic Sea Science Center (BSSC) är ett kunskapscentrum om Östersjöns känsliga ekosystem. Det ligger på Skansen i Stockholm. Det började byggas hösten 2016 och nu i april öppnar det sina dörrar.

Den 9 april hålls en ceremoni och förhandsvisning med inbjudna deltagare från Skansen, SLU och Stockholms universitet. Centret öppnar för allmänheten fredagen den 12 april.

De båda universiteten har tillsammans en central och mycket betydande roll när det gäller det vetenskapliga innehållet.

Förhandsvisningen den 9 april ger möjlighet att se hur huset ser ut invändigt med akvarier och laboratoriesal. Efter öppning och välkomsttal bjuder eftermiddagen på seminarier om hur huset kommer att användas och vilka pedagogiska möjligheter som finns.

Den officiella invigningen sker den 11 april. Då ska kronprinsessan Viktoria delta. Baltic Sea Science Center öppnar för allmänheten fredagen den 12 april. Under öppningshelgen kommer flera SLU:are finns på plats för att möta besökare.

Centret är öppet för alla Skansenbesökare men på förmiddagarna är huset reserverat för skolelever i åldern 13 till 19 år. Fokus ligger på kunskap och utbildning i engagerande och intressanta former.