Miljöanalysprogram Skog och Klimat lyser ut utvecklingsmedel

Publicerad: 16 december 2019

SLU:s miljöanalysprogram Skog och Klimat utlyser utvecklingsmedel. Sista ansökningsdag är den 29 februari.

Program Skog och Klimat, som samordnas av fakulteten för skogsvetenskap, utlyser medel till projekt som syftar till att utveckla metoder eller datatillämpningar inom miljöanalysen och/eller bidrar till efterfrågade beslutsunderlag till avnämarna. Vid SLU finns bred kompetens, omfattande databaser och väl inarbetade kontaktytor gentemot avnämare av olika slag. Genom denna utlysning vill fakulteten uppmuntra till nya tillämpningar inom miljöanalysen och öka samverkan, både internt och externt. Det är en fördel om resultaten från de projekt som beviljas medel kan leda till framtida externa uppdrag gällande miljöövervakning inom de miljömål som rör skog och klimat.

Ansökningarna kommer att presenteras för och diskuteras med programmens externa referensgrupper, varefter miljöanalysnämnden vid S-fakulteten lägger fram ett förslag till beslut till dekanen. Utlysningsprocessen är i sig av stort värde genom att den bidrar till en dialog med avnämarna kring utvecklingen och inriktningen av SLU:s miljöanalys.

Maximalt belopp per projekt att ansöka om är 250 000 kr. De utlysta projektmedlen omfattar 500 000 kr för Skog (motsvarande medel till 2-3 projekt) och 500 000 kr för Klimat (motsvarande 2-3 projekt) och utlyses som ett engångsanslag under år 2020. Delar av medlen kan dock få disponeras under 2021, om särskilda skäl finns. Preliminär rapportering av projekten sker i november år 2020 i SLU:s avrapporteringssystem. Utöver denna rapportering avslutas projektet med en populärvetenskaplig publikation av resultaten. Vetenskaplig publicering av resultaten uppmuntras, men bör ske utanför projektanslaget.

Ansökan och beslut

Ansökan görs kortfattad i det digitala formuläret Projektplan Miljöanalys (som du når via länken Projektplan Miljöanalys).

Formuläret bör öppnas i webbläsaren Internet Explorer, för att få full funktionalitet. Vid eventuella tekniska problem med formuläret kontaktas Mikaela Asplund: Mikaela.Asplund@slu.se.

Sista ansökningsdag är den 29 februari 2020. Beslut beräknas kunna delges 1 april 2020. Vid sen eller utebliven leverans kan fakulteten återta medel.

Kontakta programkoordinatorer vid eventuella frågor om utlysningen:

Mer information om respektive miljöanalysprogram.