Projekt som beviljats medel ur klimatfonden

Publicerad: 12 november 2019

Nu är det klart vilka projekt som blivit beviljade medel ur SLU:s klimatfond!

I år blev 13 projekt beviljade medel:

Inköp av eldriven mixervagn (Anna Hessle, Götala)
Motivering: Ett samfinansierat projekt med tydlig koppling till både verksamheten och klimatarbetet. Effekten av minskad klimatpåverkan blir stor då mixervagnen används mycket i den dagliga verksamheten. Projektet kan komma att beröra både anställda och studenter.

GPS-ankringmotor (Christian Demandt, Mälaren)
Motivering: Med relativt små medel minska koldioxidutsläppen och förbättra arbetsmiljön. Ett innovativt projekt.

Elbil samt laddstolpar (Fredrik Sjödin, Vindeln)
Motivering: En relativt enkel åtgärd som skapar bättre förutsättningar att transportera sig på ett mer miljöanpassat sätt. Häften av ansökta medel beviljas projektet under förutsättning att projektet samfinansieras.

Elbil (Mikael Andersson, Asa)

Elbil samt laddstolpar (Sönke Eggers, Grimsö)
Motivering: En relativt enkel åtgärd som skapar bättre förutsättningar att transportera sig på ett mer miljöanpassat sätt. Projektet beviljas medel för laddstolpar i Grimsö.

Pappersaskar till pipetter (Rena Gadjieva, Ultuna)
Motivering: Ett innovativt projekt med högt signalvärde i SLU:s arbete med att minska förbrukningen av fossil plast.

Eldriven skåpbil (Johannes Albertsson, Lönnstorp)
Motivering: En relativt enkel åtgärd som skapar bättre förutsättningar att transportera sig på ett mer miljöanpassat sätt. Av ansökta medel om 200 000 kr beviljas projektet 150 000 kr under förutsättning att institutionen finansierar ytterligare 50 000 kr själva. Tanken om att fler ska kunna nyttja bilen är bra och ska om möjligt främjas.

Synergy control (Kristian Landsten, Ultuna)
Motivering: Ett projekt som kan bidra till förbättrade digitala möten och undervisning i framkant och som kommer många till gagn. Dessutom är det positivt för SLU:s varumärke.

GS-VMAS videoutrustning (Kristina Dahlborn, Ultuna)
Motivering: Projektet kan bidra till att SLU når miljömålen och visionen om ett klimatneutralt universitet. Dessutom kommer det till många till gagn och är positivt för SLU:s varumärke. Tilldelning av medel är under förutsättning att mötesrummet fortsätter vara bokningsbart för alla medarbetare.

Videokonferensrum för digitalisering och lärande (Johan Lindersson, Ultuna)
Motivering: Projektet kommer många till gagn och innebär en utveckling gällande undervisning och möjlighet till undervisning i framkant, vilket kommer vara ännu viktigare i fördubblingsarbetet. SLU:s varumärke kan påverkas positivt. Dessutom kan projektet bidra till att SLU når miljömålen och visionen om ett klimatneutralt universitet.

LED-belysning i ladugård (Reija Danielsson, Lövsta)

Energikartläggning (Mats Pehrsson, Lövsta)
Motivering: Ett projekt med tydlig koppling till både verksamheten och klimatarbetet. Projektet kan komma att beröra både anställda och studenter. Medel tilldelas projektet under förutsättning att klimatfondens styrgrupp får ta del av förbättringar som skett tack vare vidtagna åtgärder sedan 2015.

Tågresa till Portugal och resedagbok (Anna Schnürer, Utuna)
Motivering: Med relativt små medel minska koldioxidutsläppen och bidra till en större beteendeförändring på sikt. Projektet kan bidra till att stärka SLU:s varumärke.

För mer information om SLU:s klimatfond besök gärna miljöenhetens hemsida.