Notiser från fakultetsnämndens möte 22 jan

Publicerad: 23 januari 2019

Fakultetens nya ledning, med vår nytillträdda dekan Rauni Niskanen är nu på plats och tisdagen den 22 januari hade fakultetsnämnden sitt första ordinarie möte. På detta möte utsågs bland annat fakultetens vicedekaner för mandatperioden 2019-2021.

Rauni Niskanen: Inkluderande centralt för tillträdande rektor

Tillträdande rektor Maria Knutson Wedel, som tillträder vid halvårsskiftet, närvarade vid ledningsrådets internat i Sigtuna i början av januari, där även dekanerna medverkade.

Det samlade intrycket enligt vår nytillträdda dekan Rauni Niskanen, var mycket positivt och hon ser med tillförsikt fram emot det kommande arbetet, där visioner och kärnvärden verkar bli centrala frågor.

Det är viktigt att alla är inkluderade i universitets strategiarbete hela vägen och Maria Knutson Wedel är mån om att uppmuntra ett nerifrån- och upp –arbetssätt.

Så en uppmaning från vår dekan är att redan nu börja fundera på nyckelord kring visioner och kärnvärden från institutionernas sida.

Vicedekaner på VH-fakulteten

Fakultetsnämnden fattade den 22 januari beslut om att utse följande vicedekaner för mandatperioden 2019-2021:

Vicedekan med ansvar för utbildning grund- och avancerad nivå
Johanna Penell, från 1 april 2019

Vicedekan med ansvar för forskning och utbildning på forskarnivå
Dirk-Jan De Koning, från 1 april 2019

Vicedekan med ansvar för samverkan inom klinikrelaterad verksamhet
Henrik Rönnberg, från 1 februari 2019

Ledamöter till rektors råd

En diskussionspunkt hölls om förslag på ledamöter till rektors råd mm. Mer information om detta kommer när beslut finns.

Inför kommande prefektråd

Inför kommande prefektval finns planer på en mer samlad rutin för valet. Målsättningen är att alla medarbetare ska känna sig hörda utan att för mycket formalia ska tillkomma i de fall där det inte fyller en funktion.

Bakgrunden är ett uppdrag i SLU:s strategi 2017-2020. Personalavdelningen har utifrån det tagit fram arbetsformer och riktlinjer inför kommande rekryteringar av prefekter. De har utarbetat ett underlag som beskriver uppdraget som prefekt, och även en processbeskrivning för detta arbete - allt för att tydliggöra för både den som söker ett uppdrag som prefekt, men även för de som nominerar.